Στην «επόμενη ημέρα» από την αποκόλληση του “EVER GIVEN” εστιάζουν τώρα αναλυτές που αναμένουν τις αντιδράσεις τω ασφαλιστικών και ανταφαλιστικών οργανισμών για να αποτιμηθεί συνολικά η ζημιά που έχει προκληθεί από την προσάραξη του “EVER GIVEN” από την περασμένη Τρίτη. Χθες δεκατέσσερα ρυμουλκά συνολικά «απέτυχαν» να κουνήσουν το πλοίο ενώ σήμερα αναμένεται να επιχειρήσουν και άλλα ρυμουλκά. Ωστόσο οι εκτιμήσεις για το πότε τελικά θα ανοίξει η διώρυγα διίστανται καθώς οι μέχρι τώρα προσπάθειες δεν έχουν αποδώσει.
Ήδη τα λιμάνια της Μεσογείου αναμένουν μετά την «απελευθέρωση» της διώρυγας πολυήμερες καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των μέχρι ώρας «παγιδευμένων» πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων με προορισμό ευρωπαϊκά λιμάνια με ότι αυτό συνεπάγεται.
Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. κ. Βασίλης Κορκίδης σχολιάζοντας τις εξελίξεις ανέφερε τα ακόλουθα: «Το ναυτικό συμβάν στη Διώρυγα του Σουέζ με τη προσάραξη του γιγαντιαίου container ship μήκους 400 μέτρων με φορτίο 20.000 TEU, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις δημιουργεί καθυστέρηση 2 εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων.
Ήδη βρίσκονται σε αναμονή 321 πλοία με φορτία συνολικής αξίας περίπου 10 δις δολαρίων, ενώ το κόστος του κλεισίματος του Σουέζ εκτιμάται ότι θα κοστίσει παγκοσμίως αρκετά δις δολάρια.
Ευνοούνται βεβαίως τα ναύλα στη ναυτιλία λόγω αλλαγής πλεύσης πολλών πλοίων στη μακρά ρότα 15.000 μιλίων γύρω από την Αφρική, ενώ δημιουργείται μεγαλύτερη ζήτηση πλοίων λόγω του “congestion” στο Σουέζ. Ηδη, οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται και εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 6 δις δολάρια.
Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από το κλείσιμο της διώρυγας δέχεται η ενεργειακή αγορά. Μεταξύ των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή, από τη πλευρά της Μεσογείου είναι πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν φορτία από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη, Αζερμπαιτζάν, με προορισμό την Ασία. Οι εταιρίες shipping logistics θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος, για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης. Να σημειωθεί ότι η Διώρυγα του Σουέζ μήκους 120 μιλίων αποτελεί τη ταχύτερη διαδρομή ναυσιπλοΐας που συνδέει την Ευρώπη και την Ασία, ενώ αποτελεί τη κύρια πηγή συναλλάγματος και ένα ζωτικό φορέα για την αιγυπτιακή οικονομία.
Τα μηνιαία έσοδά που καταγράφει η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ξεπερνούν τα 500 εκατ. δολάρια με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκατ. τόνων και το 12% των εμπορευματοκιβωτίων. Θα περιμένουμε τις εξελίξεις στο τρόπο και χρόνο αποκόλλησης του πλοίου, ώστε να είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια τις οικονομικές επιπτώσεις μέχρι να είναι και πάλι διαθέσιμη στη παγκόσμια ναυσιπλοΐα η μεγαλύτερη Διώρυγα του κόσμου».