Στροφή της ναυτιλίας στην ψηφιοποίηση, τα big data και τις νέες τεχνολογίες, αποτελούν το κλειδί για την ανάκαμψη της ναυτιλίας στη μετά Covid-19 εποχή. Ο Γενικός Γραμματέας του IMO, Kitack Lim, υπέδειξε την ανάγκη για τεχνητή νοημοσύνη στη βιομηχανία της ναυτιλίας, σε webinar της Ναυτιλιακής Αρχής της Σιγκαπούρης (MPA) σχετικά με την ψηφιακή συνδεσιμότητα και τα πρότυπα δεδομένων.
- Η ναυτιλία υπέδειξε, αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας οικονομίας και, θα αποτελέσει μία από τις κινητήριες δυνάμεις για την έξοδο από την οικονομική κρίση που έχει επιφέρει η πανδημία. Για να επιτευχθεί αυτό συμπλήρωσε, θα πρέπει να υπάρξει και η κατάλληλη αρωγή προς τους ναυτικούς, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Την ανάγκη για τυποποίηση των διαδικασιών της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας τόνισε και o Facilitation Head του IMO, Julian Abril, ο οποίος σημείωσε την υποχρεωτική απαίτηση ανταλλαγής δεδομένων στη Σύμβαση Διευκόλυνσης, η οποία ισχύει από τον Απρίλιο του 2019.
- Σύμφωνα με τον IMO, ήδη γίνονται συζητήσεις για τη δημιουργία ενός Single Maritime Window, μέσω του οποίου όλα τα δεδομένα σχετικά με τις αναχωρήσεις και τις αφίξεις πλοίων θα ανταλλάσσονται από ένα σημείο και θα διατίθενται προς όλες τις αρμόδιες αρχές.
Ένα από τα εργαλεία που διαθέτει ο IMO για την επίτευξη του εν λόγω στόχου είναι το IMO Compendium, το οποίο εναρμονίζει τα στοιχεία δεδομένων που απαιτούνται για κανονιστική συμμόρφωση κατά τη διάρκεια προσέγγισης πλοίων σε λιμένα και τυποποιεί τα ηλεκτρονικά μηνύματα, μειώνοντας έτσι τον διοικητικό φόρτο εργασίας που ανακύπτει από την άφιξη πλοίων σε λιμάνια.
- Όπως αναφέρει ο IMO, γίνεται συνεχής προσπάθεια για βελτίωση του εν λόγω εργαλείου, ενώ η συνεργασία του Οργανισμού με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τελωνείων, την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη και τον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη βάση δεδομένων του IMO Compendium.
Πάντως μετά τα drones και τα αυτόνομα οχήματα, έρχεται η σειρά των εμπορικών πλοίων να ταξιδεύουν μόνα τους. Οι εφοπλιστικές και οι ναυπηγικές εταιρείες της Ιαπωνίας δείχνουν αποφασισμένες να φέρουν την τεχνητή νοημοσύνη στη ναυτιλία, σχεδιάζοντας να κάνουν πραγματικότητα τα αυτόνομα πλοία χωρίς καπετάνιο έως το 2025.
Στόχος τους είναι να αποκτήσουν την τεχνολογική πρωτοκαθεδρία στις θάλασσες του πλανήτη, αξιοποιώντας την ιαπωνική πρωτοπορία στον τομέα των ρομπότ κάθε είδους, σύμφωνα με το BBC και τη «Guardian».