Με στόχο να γίνει πιο ανταγωνιστική η ελληνική σημαία- ελληνικό νηολόγιο και να ανοίξουν θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας Γιάννης Πλακιωτάκης κατέθεσε ρυθμίσεις στην τροπολογία του υπουργείου Εργασίας και στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.
Δεν υπάρχουν μισθοί γαλέρας στη διεθνή ναυτιλία διαμήνυσε από το βήμα της Ελληνικής Βουλής ο υπουργός Ναυτιλίας της Ελλάδος Ιωάννης Πλακιωτάκης. Βάσει της διεθνούς Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) υπέδειξε, ο μισθός του ναύτη μαζί με τα επιλέξιμα επιδόματα φθάνει τα 2.200 δολάρια ΗΠΑ.
Ό,τι ισχύει στα υπό ξένη σημαία πλοία σημείωσε, θα ισχύει και για τα υπό ελληνική σημαία. Η τροπολογία περιλαμβάνει ριζικές αλλαγές στα εργασιακά και συνδικαλιστικά: Ισχύουν πλέον οι διεθνείς ΣΣΕ για κατώτερα πληρώματα, καθώς τις ειδικότητες ανθυποπλοιάρχου και του γ’ μηχανικού – Δεν θα μπορεί να βάζει υποψηφιότητα όποιος έχει τρεις θητείες και είναι άνω των 72 ετών
Τι αλλάζει για τους Έλληνες ναυτικούς
Η πρώτη ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα ναυτολόγησης Ελλήνων ναυτικών στα υπό ελληνική σημαία πλοία με βάση τις διεθνείς ισχύουσες ΣΣΕ και πιο συγκεκριμένα της ITF που είναι το διεθνείς συνδικαλιστικό όργανο των ναυτικών. Το υπό ελληνική σημαία πλοίο θα έχει πλέον ανταγωνιστικό μισθολογικό κόστος με τους ανταγωνιστές του. Ήταν πάγιο αίτημα της ελληνικής πλοιοκτησίας τα τελευταία 10 σχεδόν χρόνια προκειμένου να υψώσουν τη γαλανόλευκη σημαία στα πλοία τους και να ανοίξουν θέσεις εργασίας και για τα κατώτερα ελληνικά πληρώματα.
Από το ΥΝΑ ξεκαθαρίζεται ότι «η ρύθμιση αφορά μόνο τα αμιγώς εμπορικά πλοία άνω των 3000 κοχ -στην ακτοπλοΐα τα πράγματα μένουν ως έχουν- και μόνο ειδικότητες του κατώτερου πληρώματος, καθώς και τις ειδικότητες ανθυποπλοιάρχου και του γ’ μηχανικού».
Το μη ανταγωνιστικό λόγω υψηλού κόστους ελληνικό νηολόγιο είχε ως αποτέλεσμα από τα 4.900 ελληνόκτητα πλοία μόλις τα 599 να είναι υπό ελληνική σημαία ποσοστό 12%.
Το 1995 σε σύνολο 2.939 ελληνόκτητων πλοίων τα 1.019 ήταν εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο ποσοστό 42%.
Εξασφαλίζονται θέσεις εργασίας
Στόχος της κυβέρνησης, είναι η εξασφάλιση θέσεων εργασίας και ο περιορισμός της ανεργίας των ελλήνων ναυτικών. Οι ρυθμίσεις εστιάζουν σε τέσσερις κατευθύνσεις:
1. Αύξηση της απασχόλησης των ελλήνων ναυτικών.
2. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα και προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, ώστε να ανακοπεί η πτωτική του πορεία.
3. Αυξημένη παρουσία ελλήνων ναυτικών σε υπό ελληνική σημαία πλοία.
4. Αυξημένη ελκυστικότητα για το ναυτικό επάγγελμα, αφού ενισχύεται σημαντικά η προοπτική ανεύρεσης θέσης εργασίας.
Θα δίνεται επίσης η δυνατότητα σε εταιρεία που έχει πλοίο της υπό ελληνική σημαία, αν δεν υπάρχει για προσφερόμενη θέση Έλληνας πλοίαρχος κάτι που ήταν υποχρεωτικό, θα μπορεί να ναυτολογεί αλλοδαπό και να συνεχίζει να βρίσκεται εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο.