Η δέσμευση άνθρακα είναι μία από τις βασικές τεχνολογίες που προτείνεται ως πιθανή στρατηγική για την απαλλαγή από τον άνθρακα και οι βιομηχανίες έντασης άνθρακα τη θεωρούν ως την πιο βιώσιμη προσέγγιση διαχείρισης άνθρακα.
Ωστόσο, η δέσμευση άνθρακα αντιμετωπίζει πολλαπλές αναπτυξιακές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης μεταφοράς του CO2 από την πηγή στον τόπο χρήσης ή μακροπρόθεσμης απομόνωσής του. Οι αγωγοί είναι μια δυνατότητα για μικρές διαδρομές, αλλά το υψηλό κόστος κεφαλαίου για αποστάσεις πάνω από περίπου 100 μίλια καθιστά αυτήν την προσέγγιση πολύ δαπανηρή.
Σε μια προσπάθεια να λύσουν το παζλ μεταφοράς για τις τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα, δύο ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον του Τέξας πρότειναν να γεμίσουν τα πλοία μεταφοράς LNG με υγροποιημένο CO2 στις διαδρομές τους.
Σε ένα πρόσφατο άρθρο, ο Chief Energy Officer στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον κάνει λόγο για μια νέα επιχειρηματική ευκαιρία για τους φορείς εκμετάλλευσης εταιρειών μεταφοράς LNG. Οι εξειδικευμένες κρυογονικές δεξαμενές που χρησιμοποιούνται στη μεταφορά LNG μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά του δεσμευμένου άνθρακα, μια ιδέα που αναφέρονται ως «ναυτιλία διπλής χρήσης».
Ουσιαστικά, η ιδέα του ίδιου, αλλά και άλλων ειδικών στον τομέα, διερευνά πώς η ναυτιλία διπλής χρήσης μπορεί να χρησιμοποιήσει πλοία που μεταφέρουν LNG μονής κατεύθυνσης και μεταφέρουν δεσμευμένο CO2 στο ταξίδι της επιστροφής τους. Το CO2 θα εγχυθεί αργότερα σε μια δεξαμενή λαδιού για ενισχυμένη ανάκτηση λαδιού (EOR) σε μια τοποθεσία κοντά σε τερματικό φόρτωσης LNG.
Οι ερευνητές εξέτασαν την περίπτωση της εμπορίας άνθρακα ως φυσικού εμπορεύματος μεταξύ της Νότιας Κορέας ή της Ιαπωνίας και περιοχών με υψηλή ικανότητα δέσμευσης, όπως ο Κόλπος του Μεξικού των ΗΠΑ. Η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία δεν διαθέτουν συγκρίσιμη ικανότητα δέσμευσης εκπομπών άνθρακα, ωστόσο είναι οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς LNG από τον Κόλπο του Μεξικού.
Υπάρχουν ήδη διπλώματα ευρεσιτεχνίας και σχέδια για ναυπήγηση πλοίων με τις ακριβείς προδιαγραφές για μεταφορά LNG και άνθρακα διπλής χρήσης, αν και προς το παρόν έχει εγκριθεί μόνο για μικρότερα πλοία.
Τα πλοία που αναφέρονται ως δεξαμενόπλοια LPG (Liquefied Petroleum Gas) χρησιμοποιούνται στην περιοχή της Βαλτικής για τη μεταφορά CO2 για βιομηχανικές εφαρμογές. Άλλα έξι νορβηγικά πλοία έχουν δυνατότητες διπλής χρήσης. Έτσι, με την επένδυση κεφαλαίου, οι συγγραφείς λένε ότι δεν υπάρχει επιστημονικός λόγος για τον οποίο η ναυτιλία διπλής χρήσης δεν μπορεί να αναβαθμιστεί σε μεγαλύτερα πλοία.