«Η ναυτιλία είναι μαραθώνιος και όχι αγώνας ταχύτητας». Η ρήση αυτή που προέρχεται από ανθρώπους της ναυτιλίας, βρίσκει την εφαρμογή της και στην second hand αγορά πλοίων.
Πρόκειται άλλωστε για το γνωστό asset play του ελληνικού εφοπλισμού, που παραδοσιακά φημίζεται ότι ξέρει να αγοράζει καλά πλοία σε συμφέρουσες τιμές.
Στην αρχή της χρονιάς οι Έλληνες πλοιοκτήτες που κυριαρχούν δεκαετίες τώρα σε αυτή την αγορά, βρέθηκαν πίσω από τις κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες, κυρίως, όπως έχει αναφερθεί σε διεθνή ναυτιλιακά συνέδρια, της πανδημίας, που δημιούργησε ένα κύμα ανησυχίες στην ναυτιλία.
Το γεγονός όμως ότι η μεταφορική αλυσίδα προϊόντων και πρώτων υλών, λειτούργησε μετά το πρώτο τρίμηνο από το ξέσπασμα της πανδημίας σε όλο τον κόσμο, με ικανοποιητικούς ρυθμούς, οι Έλληνες εφοπλιστές επέστρεψαν στην αγορά για την απόκτηση πλοίων.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το τελευταίο δίμηνο να καταφέρουν να «πάρουν κεφάλι» από τους Κινέζους. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Allied Shipbroking οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποκτήσει 167 πλοία στη second hand, με τα deals να φτάνουν τα 2,6 δισ. δολαρίων.
Τα bulk carriers, που έχουν και τη μεγαλύτερη ζήτηση, εξαιτίας και της απουσίας νέων ναυπηγήσεων στον τομέα, τα οποία κατέληξαν σε ελληνικά χέρια, έφτασαν τα 98, με το συνολικό κόστος να ανέρχεται σε 1,26 δισ. δολάρια.
Στα δεξαμενόπλοια, τα οποία είναι λιγότερα, αλλά κοστίζουν περισσότερα, σε Έλληνες έχουν καταλήξει συνολικά 49 για ένα ποσό που ξεπερνά το 1,1 δισ. δολάρια. Την ίδια στιγμή πάντως ελληνικά συμφέροντα είτε καταθέτουν μεγάλες παραγγελίες, κυρίως για super tanker, είτε αγοράζουν συμβόλαια ναυπήγησης, αφού ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων φαίνεται να ευνοείται μεσοπρόθεσμα από τις εξελίξεις.
Σε έναν κλάδο που οι ελληνικές ναυτιλιακές άρχισαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους τα τελευταία 20 χρόνια, τα containerships, ελληνικές ναυτιλιακές αγόρασαν μέσα στους πρώτους 10 μήνες του έτους 15 πλοία, για 123 εκατ. δολάρια συνολικά, ενώ σε ό,τι αφορά τον τομέα των gas carriers η Allied αναφέρει τρεις αγορές έναντι του ποσού των 75 εκατ. δολαρίων.
Πίσω από τους Έλληνες εφιπλιστές, και με επενδύσεις στην second hand αξίας 2,36 δισ. δολαρίων είναι οι κινεζικές ναυτιλιακές, οι οποίες έχουν αγοράσει 142 πλοία, εκ των οποίων τα 84 είναι bulk carriers, 38 δεξαμενόπλοια και 10 containerships.
Στο σύνολο στην αγορά μεταχειρισμένων φέτος έχουν πουληθεί 945 πλοία αξίας 13,69 δισ. δολαρίων. Από αυτά τα 417 είναι bulker, με τα οποία πουλήθηκαν έναντι συνολικού ποσού 4,2 δισ. δολάρια.
Επίσης έχουν γίνει deals για 307 δεξαμενόπλοια που κόστισαν 4,87 δισ. δολάρια, και για 100 conatnerships αξίας 1,84 δισ. δολαρίων και 32 gas carriers έναντι 1,47 δισ. δολαρίων.
Η περσινή χρονιά
Τους αντίστοιχους 10 μήνες του 2019 η αξία των συναλλαγών στην second hand market είχε φτάσει τα 15,8 δισ. δολάρια για 1.188 πλοία συνολικά. Σε ολόκληρο το 2019 είχαν πουληθεί 1.410 πλοία για 18,7 δισ. δολάρια.
Τα bull carrier είχαν για μια ακόμα φορά την προτίμηση των επενδυτών. Ειδικότερα το 2019 είχαν πουληθεί 541 bulker συνολικής χωρητικότητας 34 εκατ. dwt με μέσο όρο ηλικίας τα 11 έτη και αξία 5,87 δισ. δολάρια. Από κοντά και τα δεξαμενόπλοια με 505 αγοραπωλησίες συνολικής χωρητικότητας 41,863 εκατ. dwt με μέσο όρο ηλικίας τα 12 έτη, και αξία 8,72 δισ. δολάρια. Επίσης άλλαξαν χέρια 126 containerships χωρητικότητας 6,746 εκατ. dwt με μέσο όρο ηλικίας τα 12 έτη και συνολική αξία τα 2,23 δισ. δολάρια.
Πηγή: www.mononews.gr