Η πράσινη μετάβαση στη Ναυτιλία, οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για μείωση των ρύπων και ο αντίκτυπος στη Ναυτιλία από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με αποτέλεσμα την σύγκρουση των μεγάλων δυνάμεων μέσα από τις κυρώσεις, ήταν στο επίκεντρο πάνελ με τη συμμετοχή των Κυπρίων εφοπλιστών, στο Capital Link Shipping Forum στη Λεμεσό.
Ανδρέας Χατζηγιάννης : Ζούμε σε αβέβαιο περιβάλλον από- παγκοσμιοποίησης
Από-παγκοσμιοποίηση χαρακτήρισε το φαινόμενο που επικρατεί ο Πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών και Διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Tankers και της Cyprus Sea Lines (CSL), Ανδρέας Χατζηγιάννης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι ο κόσμος χωρίζεται ξανά στα δύο. Κληθείς να σχολιάσει την αποτελεσματικότητα των κυρώσεων, ο κύριος
Χατζηγιάννης εξέφρασε την πεποίθηση ότι είναι αποτελεσματικές προς όφελος της Κίνας και της Ινδίας σε βάρος της Ευρώπης, εξηγώντας ότι οι Ασιάτες εισαγωγείς αργού πετρελαίου από τη Ρωσία το διυλίζουν και το επανεξάγουν στην Ευρώπη σε πολλαπλάσια τιμή. Ο κόσμος, είπε, στερείται ηγεσίας για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά φαινόμενα, όπως τον Πούτιν, που φαίνεται να βρίσκεται και να δρα με αρχές προπολεμικές, της δεκαετίας του ΄40.
Οι ιστορικοί του μέλλοντος, τόνισε ο κύριος Χατζηγιάννης, θα επιρρίψουν ευθύνες στις χώρες που χαρίσανε πρόωρα καθεστώς παγκοσμιοποίησης σε μη δημοκρατικά κράτη, ισχυροποιώντας, έτσι, αυταρχικά καθεστώτα. Παραλληλίζοντας τη θέση της Ρωσίας με αυτήν της Αμερικής στον πόλεμο του Βιετνάμ, προέβλεψε αντίστοιχη έκβαση σε μερικά χρόνια.
Ο κύριος Χατζηγιάννης εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Κίνα δε θα διακινδυνεύσει το ιδιαίτερα ευνοϊκό καθεστώς, που της εξασφαλίζει η Δύση και θα αποφύγει την παροχή προκλητικής επιπλέον στρατιωτικής βοήθειας στη Ρωσία ή μια ωμή επέμβαση στην Ταιβάν και συνεπώς, σιγά-σιγά ο κόσμος θα εξέλθει από την κρίση.
Στην Ευρώπη είναι εντελώς ανεπαρκείς να χειριστούν τις προκλήσεις της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας, διερωτήθηκε ο κύριος Χατζηγιάννης, χαρακτηρίζοντας το φαινόμενο ως σοβαρό πρόβλημα. Σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα ανέφερε το ETS, κατά το οποίο λήφθηκε απόφαση για επιβάρυνση των Ευρωπαίων καταναλωτών, χωρίς τη δική τους γνώση, με πολλά δισεκατομμύρια δολάρια ανά έτος, και, κυρίως, χωρίς κανένα περιβαλλοντικό όφελος, ενώ, παράλληλα, δημιουργείται όπως είπε, προηγούμενο διάσπασης του ΙΜΟ με απρόβλεπτες συνέπειες.
Πόλυς Β. Χατζηωάννου: Οι κυρώσεις δεν είναι η λύση – Πληγώνουν τη διεθνή οικονομία
Ναυτιλία και περιβαλλοντικά ζητήματα θα είναι κινητήριος μοχλός για τα επόμενα χρόνια επισήμανε στη δική του παρέμβαση ο Αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών και Διευθύνων Σύμβουλος της Safe Bulkers Πόλυς Β. Χατζηωάννου.
Οι αλλαγές στις μηχανές και τα νέα καύσιμα δεν θα έρθουν, συμπλήρωσε, από Κύπριους ή Ελλαδίτες πλοιοκτήτες αλλά από τις μεγάλες τακτικές γραμμές, οι οποίες έχουν ισχυροποιηθεί οικονομικά ιδιαίτερα την τελευταία τριετία.
Οι αλλαγές δεν θα γίνουν γρήγορα εκτιμά ο κύριος Χατζηωάννου εξηγώντας ότι η τεχνολογία δεν είναι ακόμη διαθέσιμη και εκεί που είναι διαθέσιμη, είναι πολύ ακριβή. Συνέστησε υπομονή μέχρι να ξεκαθαρίσει ποια καύσιμα και ποιες μηχανές θα είναι διαθέσιμες για τα επόμενα 5-10 χρόνια.
Όσον αφορά τη νέα κατάσταση πραγμάτων στην Κύπρο, ο κύριος Χατζηωάννου αναφέρθηκε στη νέα κυβέρνηση, τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο της Δημοκρατίας και τη νέα Υφυπουργό
ναυτιλίας, οι οποίοι όπως είπε, εκτιμούν τη σημασία της ναυτιλίας που αποτελεί έναν βασικό
πυλώνα της Κυπριακής οικονομίας αλλά και την σημασία των πλοίων υπό κυπριακή σημαία για
λόγους εθνικής υπόστασης και κυριαρχίας.
Αναφέρθηκε στον πόλεμο Δύσης – Ανατολής και χαρακτήρισε την συνέχιση του πόλεμου στην
Ουκρανία αδικαιολόγητη, διότι πολεμούν για γη η οποία έχει ήδη καταστραφεί, ενώ προέχει η
ειρήνη μεταξύ δύο αδελφικών λαών.
Ο κύριος Χατζηωάννου τόνισε ότι οι κυρώσεις πλήττουν μεν τη Ρωσία, αλλά και την Ευρώπη με
συνέπειες στη διεθνή οικονομία. «Οι κυρώσεις δεν είναι η λύση», επισήμανε, τονίζοντας ότι, αν
συνεχίσει η υφιστάμενη κατάσταση, τα αυξημένα επιτόκια 5% και 6% δεν θα συνεχιστούν για
ένα μόνο χρόνο, όπως είναι οι εκτιμήσεις, αλλά για τα επόμενα 15 χρόνια.
Η Κύπρος ανέφερε, έχει επηρεαστεί με περισσότερους από ένα τρόπους εξαιτίας των κυρώσεων,
οι οποίες μπορεί μεν να βοήθησαν τα κέρδη των ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων για κάποιο καιρό,
όπως είπε, αλλά η μεταφορά φορτίου για περισσότερα μίλια αυξάνει αισθητά τις εκπομπές
διοξειδίου του άνθρακα.
Ο κύριος Χατζηωάννου σημείωσε πως, μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, το
μεσογειακό έθνος έγινε ένα δημοφιλές υπεράκτιο κέντρο για τις ρωσικές επιχειρήσεις. Παρά
αυτό το δεδομένο, είπε, η κυβέρνηση στη Λευκωσία έχει υποστηρίξει τις κυρώσεις της
Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Ρωσίας, αναδεικνύοντας έτσι ότι και η ίδια η Κύπρος υπήρξε το
θύμα από την εισβολή της Τουρκίας το 1974 η οποία ήταν αντίθετη με το διεθνές δίκαιο. Στην
Κύπρο τόνισε, ξέρουμε τι είναι να είσαι πρόσφυγας είπε, ωστόσο, συμπλήρωσε ο κύριος Χατζηωάννου, η υποστήριξη των κυρώσεων της ΕΕ κατά της Μόσχας είχε κόστος στην κυπριακή
οικονομία.
Νικόλ Μυλωνά : Αντικρουόμενοι κανονισμοί στη ναυτιλία
Λόγω της φύσης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, είμαστε περισσότερο εκτεθειμένοι σε
γεγονότα παγκόσμιας εμβέλειας απ’ότι σε εθνικά, ανέφερε η Αντιπρόεδρος της
Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Transmed Shipping Co Ltd, κυρία Νικόλ Μυλωνά.
Η κυρία Μυλωνά περιέγραψε την αύξηση των επιτοκίων, τον πληθωρισμό, την
παγκόσμια έλλειψη πληρωμάτων, την απουσία εκπαίδευσης, τους πολέμους και τις
γεωπολιτικές αλλαγές, ως παράγοντες που επηρεάζουν την ναυτιλία. Το πρόβλημα
όμως είπε, δεν είναι τόσο οι προκλήσεις και οι συνεχιζόμενες αλλαγές της ναυτιλίας,
αλλά το ότι ως παγκόσμια βιομηχανία μαστίζεται από πολυφωνία σε θέματα
κανονισμών.
Ακούσαμε πολλά για κανονισμούς, τόνισε εμφατικά η κυρία Μυλωνά,
για CII, EEDI, ETS, αλλά δεν συνηδητοποιούμε, όπως είπε, ότι πολλοί από αυτούς
είναι αντιφατικοί και ακυρώνουν ο ένας τον άλλο. Αυτό ίσως να είναι η μεγαλύτερη
πρόκληση της ναυτιλίας στην εποχή που διανύουμε.
Κλείνοντας έκρουσε τον κώδωνα κινδύνου για τις Ευρωπαικές πολιτικές όπως το
ETS και τις κυρώσεις που έχουν ως αποτέλεσμα να οδηγούν την Ευρώπη σε ύφεση
και να καθιστούν τον Ευρωπαικό στόλο μη ανταγωνιστικό.
Το Δείπνο του Προεδρείου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών στον
Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Mετά το πέρας του ναυτιλιακού συνεδρίου της Capital Link, το Προεδρείο της
Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών παρέθεσε δείπνο προς τιμή του νεοεκλεγέντα
Προέδρου της Δημοκρατίας, κύριου Νίκου Χριστοδουλίδη, ο οποίος αποδέχθηκε την
πρόσκληση παρά το βεβαρημένο πρόγραμμά του, αποδεικνύοντας τη σημασία που
δίνει στην ζωτικής σημασίας Κυπριακή Ναυτιλία και στους Κύπριους Πλοιοκτήτες.
Προσκεκλημένη στο δείπνο και η Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω
Προέδρω, κυρία Μαρίνα Χατζημανώλη.
Καθοριστικής σημασίας για την Ευρώπη, χαρακτήρισε την ελληνική και κυπριακή
ναυτιλία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης, στο πλαίσιο δείπνου εφοπλιστών που
συμμετείχαν στο Κυπριακό Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link, στη Λεμεσό.
Στην ατζέντα του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα, περιλαμβάνεται η ναυτιλία και οι κοινές δράσεις των δύο χωρών για αναβάθμιση του κλάδου και τη σημασία με την οποία η Ε.Ε. προσεγγίζει τις προκλήσεις στα θέματα ναυτιλίας.
Κύπριοι εφοπλιστές και Πρόεδρος Δημοκρατίας συμφώνησαν στη συνέχιση του
διαλόγου, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων στη ναυτιλία, με τον Πρόεδρο
Χριστοδουλίδη να αναφέρεται σε κοινούς στόχους και κοινές επιδιώξεις, οι οποίες
μόνο μέσα από τη συνεργασία μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις.
Ο κύριος Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι οι προκλήσεις δεν είναι μόνο
εθνικές, αλλά είναι προκλήσεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και πρόσθεσε ότι
«βλέπουμε τις εξελίξεις πώς διαμορφώνονται, εξελίξεις που επηρεάζουν και τον
τομέα της ναυτιλίας σε Αθήνα και Λευκωσία. Μαζί από κοινού, θα θέσουμε κάποια
θέματα στην Ε.Ε., γιατί η σημασία της Κυπριακής και της Ελλαδικής ναυτιλίας για την
Ευρώπη είναι καθοριστικής σημασίας».