Η ευρωπαϊκή ναυτιλία δύναται να καταστεί ακόμα πιο ανθεκτική, ασφαλής, αποδοτική, μα κυρίως ανταγωνιστική δήλωσε από το βήμα του “Maritime Cyprus 2025” ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας. Tο «μερίδιο» της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, ανέφερε, σε όρους χωρητικότητας στην παγκόσμια αγορά διαμορφώνεται πλέον στο 33,6%, από 38,5% το 2018.
Η ναυτιλία διαμορφώνει και θα συνεχίσει να διαμορφώνει το ποιοι είμαστε, ανέφερε ο Ευρωπαίος επίτροπος, εξηγώντας ότι, όλοι οι φορείς οφείλουν να ευθυγραμμιστούν με την αποανθρακοποίηση με την ανταγωνιστικότητα, μειώνοντας παράλληλα την ψαλίδα με την Κίνα, που πρωτοστατεί, προκειμένου η Ευρώπη να καταστεί ακόμα πιο ανταγωνιστική.

Σε ό,τι αφορά στο Net-Zero Framework, εξέφρασε την απόλυτη πίστη του για συμφωνία μεταξύ της ΕΕ και του IMO, τονίζοντας ωστόσο ότι οι λύσεις οφείλουν να είναι βιώσιμες, ρεαλιστικές, καθώς και να ανταποκρίνονται στις ανησυχίες των δρώντων της ναυτιλίας. «Η ναυτιλία είναι παγκόσμιο φαινόμενο και το ίδιο θα πρέπει να είναι και οι λύσεις της», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας έτσι τη σημασία ύπαρξης μιας συνολικής λύσης και όχι απλώς περιφερειακών μέτρων.
Το 2026 θα είναι μια σημαντική χρονιά για τις ευρωπαϊκές μεταφορές και τη ναυτιλία, με πλήθος έργων και σχεδιασμών αυτών να δρομολογούνται. Προανήγγειλε δε, το σχεδιασμό στρατηγικών, με στόχο την αναβίωση εν γένει της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των μεταφορών, από τις λιμενικές υποδομές μέχρι τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Όπως επισήμανε, οι επενδύσεις που θα χρειαστούν για την τόνωση των υποδομών θα ανέρχονται σε δεκάδες δισεκατομμύρια, επομένως είναι απαραίτητη η σύμπραξη μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου κεφαλαίου.
Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις. Κατά τον Ευρωπαίο Επίτροπο, η Γηραιά Ήπειρος οφείλει να μάθει από τα λάθη της και να στραφεί προς βιώσιμες και ρεαλιστικές λύσεις. Διαφορετικά προειδοποίησε, είναι καταδικασμένη να αποτύχει.


