EnaliosEnaliosEnalios
Ειδοποιήσεις Περισσότερα
Μέγεθος ΓραμματοσειράςΑα
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    ΝΑΥΤΙΛΙΑΠερισσότερα
    Σπουδαία άνοδος της Κυπριακής σημαίας στην “Λευκή Λίστα” του Tokyo MoU για το 2024
    11/05/2025
    Σε ισχύ από 1η Μαΐου αυστηρότερα μέτρα για καθαρή ναυτιλία στην Μεσόγειο
    02/05/2025
    Θαλάσσια ασφάλεια: Ο «σκιώδης» στόλος στο μικροσκόπιο της ΕΕ
    28/04/2025
    Ο Πούτιν στέλνει βοήθεια στο Ιράν μετά τη φονική έκρηξη στο λιμάνι Σαχίντ Ρατζαΐ – Δεκάδες νεκροί
    28/04/2025
    Ανοίγουν τουρκικά λιμάνια για Κυπριακά Πλοία ;
    28/04/2025
  • ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠερισσότερα
    Ένα βήμα πιο κοντά στα ναυτικά και γαλάζια επαγγέλματα, νέοι της Κύπρου
    03/05/2025
    Μια θάλασσα από παιδιά, αλληλεπίδρασαν ανακαλύπτοντας τους ωκεανούς ρομποτικά (φωτογραφίες)
    22/03/2025
    Αποζημίωση 270 χιλ ευρώ στους επαγγελματίες ψαράδες του Αλιευτικού Καταφυγίου Λιοπετρίου
    12/03/2025
    Yφυπουργείο Ναυτιλίας: Καλεί σε δράσεις για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας
    12/03/2025
    Στη γυναίκα της θάλασσας αφιερώνει το Τμήμα Αλιείας τη σημερινή μέρα
    08/03/2025
  • ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ
    ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥΠερισσότερα
    Mauna Kea: Ο Κρυμμένος γίγαντας του Ειρηνικού που είναι μεγαλύτερος και από το Έβερεστ
    11/01/2025
    Αρχαιολόγοι στην Ρωσία ανακάλυψαν ναυάγιο 300 ετών σε αμμόλοφους – Βρήκαν super food στα αμπάρια
    05/01/2025
    Ανακαλύφθηκε ναυάγιο στη Σικελία που μπορεί να προσφέρει νέες γνώσεις για την αρχαία Ελλάδα
    02/01/2025
    Ανακαλύπτοντας ένα υποβρύχιο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στον πυθμένα του Αιγαίου
    25/11/2024
    Σπουδαία ανακάλυψη: Ναυάγιο από τα τέλη του 1ου αιώνα π.Χ. με 40 αμφορείς βρέθηκε στις Συρακούσες
    02/11/2024
  • Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣ
    Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣΠερισσότερα
    Η Multimarine ενισχύει τη διεθνή παρουσία της, στην Άμυνα – Eπιτυχής συμμετοχή στην DEFEA
    08/05/2025
    Δυναμική η συμμετοχή της Κύπρου στη διεθνή έκθεση DEFEA – Άμυνας, Ασφάλειας και Τεχνολογίας
    06/05/2025
    Υπερπολυτελές γιοτ Lamborghini, βυθίστηκε στο Mαϊάμι – Ιnfluencers επιβεβαίνουσες έβγαζαν selfies (βίντεο)
    05/05/2025
    ‘EONIOS’: Στην Αγία Νάπα το πρώτο Αυτόνομο Σύστημα Σμήνους Υποβρύχιων Οχημάτων (βίντεο)
    25/02/2025
    Ιαπωνία: Aνανεώσιμη ενέργεια με τη δύναμη της θάλασσας
    24/02/2025
  • ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥ
    ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥΠερισσότερα
    Κυπριακή Εθνική Στρατηγική Υποβρύχιου Περιβάλλοντος
    04/03/2025
    Η Ναυτιλία στη MAGA Εποχή
    18/02/2025
    Μοναδικές εικόνες του υποθαλάσσιου πλούτου, παρουσίασε ο Κύπριος φωτογράφος Κώστας Κωσταντίνου
    09/02/2025
    Εξαιρετική παρουσία της κυπριακής ομάδας στην κολύμβηση
    15/12/2024
    Εντυπωσιακή παρουσία με νέο ρεκόρ της Κάλιας Αντωνίου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κολύμβησης
    13/12/2024
  • ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ
    ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣΠερισσότερα
    Ατλαντικός Ωκεανός: Οι επιστήμονες ανακάλυψαν μια υποθαλάσσια “Χαμένη Πόλη” (βίντεο)
    20/04/2025
    O Δρόμος του Ατλαντικού Ωκεανού, μία εκπληκτική εμπειρία οδήγησης
    16/11/2024
    Τι αποκαλύπτουν τα οστά ναυτικών που πνίγηκαν πριν από 500 χρόνια
    09/11/2024
    Τιτανικός: Εξερεύνησε το θρυλικό πλοίο και γίνε για λίγο ο “The Legend of The Titanic” (εικόνες)
    14/09/2024
    Ναυάγιο του Αδρίας: Για πρώτη φορά, δημοσιεύονται φωτογραφίες του βυθσμένου ατμόπλοιου
    09/09/2024
  • ΑΛΛΑ

    Θάλασσες του Κόσμου

    Περισσότερα

    Σεισμός 7,1 Ρίχτερ στα νησιά Τόνγκα του Ειρηνικού – Προειδοποίηση για τσουνάμι

    30/03/2025
    Αφρική: H διάσπαση της τεκτονικής πλάκας, δημιουργεί νέο ωκεανό (βίντεο)
    24/03/2025
    Δελφίνια υποδέχθηκαν τους αστροναύτες της NASA κατά την προσθαλάσσωση τους (ΒΙΝΤΕΟ)
    19/03/2025
    Mια κατακόκκινη παραλία γίνεται πόλος έλξης στο νησί Ορμούζ
    15/03/2025

    Γεύσεις από Θάλασσα

    Περισσότερα

    Γιατί τρώμε μπακαλιάρο με σκορδαλιά την 25η Μαρτίου – Ένα ελληνικό έθιμο που καθιερώθηκε

    25/03/2025
    Ντοκιμαντέρ του  γαλλικού καναλιού France 3 στις κυπριακές θάλασσες με τη συμμετοχή του CMMI
    12/03/2025
    Αυτά είναι τα πιο μολυσμένα ψάρια σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Ευρώπης
    23/02/2025
    Aπό τα πιο υγιεινά ψάρια: Συνίστανται στη διατροφή μας, δύο φορές τη βδομάδα
    20/01/2025

    Μπλέ Διαδρομές

    Περισσότερα

    Το Daleela σηκώνει άγκυρα για τέταρτη χρονιά με προορισμό τον Πειραιά

    24/03/2025
    H πράσινη μετάβαση (Fit for 55) εκτοξεύει και τα ακτοπλοϊκά εισητήρια στην Ελλάδα
    20/01/2025
    Νέα oπτική στη βιώσιμη πολυτελή κρουαζιέρα της Αρκτικής
    08/01/2025
    Νέα Παγκύπρια επίδοση  στο νερό για κύπρια αθλήτρια
    11/12/2024
ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ: Φερδινάνδος Μαγγελάνος : Ο πρώτος Ευρωπαίος θαλασσοπόρος που διέσχισε τον Ειρηνικό Ωκεανό
Share
EnaliosEnalios
Μέγεθος ΓραμματοσειράςΑα
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ
  • ΕΝΑΛΙΟΣ
    • Ναυτιλία
    • Γαλάζια Οικονομία
    • Θησαυροί του Βυθού
    • Τεχνολογία στους Ωκεανούς
    • Πρωταγωνιστές του Γαλάζιου
    • Ενάλιες Αναζητήσεις
    • Θάλασσες του Κόσμου
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • Γεύσεις από Θάλασσα
    • Ειδήσεις εν πλώ
    • Θαλάσσιο Περιβάλλον
    • Μπλέ Διαδρομές
    • Χόμπι
    • “Sea” You
    • News in English
  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    • Ποιοι Είμαστε
    • Επικοινωνία
    • Πολιτική Απορρήτου
Follow US
  • Ποιοι Είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Απορρήτου
© 2023 Enalios. All Rights Reserved. Designed by Red Wolf PR & Advertising
ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ

Φερδινάνδος Μαγγελάνος : Ο πρώτος Ευρωπαίος θαλασσοπόρος που διέσχισε τον Ειρηνικό Ωκεανό

Τελευταία Ενημέρωση: 02/12/2023 στις 1:30 μμ
Δημοσιεύτηκε 02/12/2023
Share
SHARE

Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, είχε πραγματοποιηθεί ο Περίπλους της Υδρογείου. Ο Μαγγελάνος αφού ταξίδεψε για πολλά χρόνια στη Μεσόγειο και στον Ινδικό Ωκεανό, κατηγορήθηκε -αβάσιμα, όπως αποδείχτηκε αργότερα- ότι ιδιοποιήθηκε ένα μέρος από τα λάφυρα που άρπαξαν οι Πορτογάλοι από το σουλτάνο του Μαρόκου και έτσι αναγκάστηκε να ιδιωτεύσει. Τότε του δόθηκε η ευκαιρία να επιδοθεί στη μελέτη της ναυτικής επιστήμης και της κοσμογραφίας.

Καρπός των μελετών του υπήρξε η πεποίθηση ότι στα νησιά Μολούκες, απ’ όπου προερχόταν το μεγαλύτερο μέρος των μπαχαρικών που προορίζονταν για το ευρωπαϊκό εμπόριο, θα μπορούσε κανείς να φτάσει πιο γρήγορα διαπλέοντας τον Ατλαντικό προς τα νοτιοδυτικά, παρακάμπτοντας το νότιο άκρο (που δεν είχε ακόμα εξερευνηθεί) της αμερικανικής ηπείρου και διασχίζοντας τη θάλασσα που χωρίζει την Ασία από την Αμερική, η οποία είχε ανακαλυφθεί πριν από λίγες δεκαετίες.

Ο πορτογάλος εξερευνητής έθεσε τη ζωή του σε κίνδυνο για να βρει έναν νέο δρόμο προς την Ινδία, περιπέτεια που θα του στοίχιζε τελικά τη ζωή του.

Κι όταν το πλήρωμά του ολοκλήρωσε τον περίπλου της Γης που είχε οραματιστεί ο Μαγγελάνος, ο κόσμος θα ήταν πλέον ένα καλύτερο μέρος: η Γη ήταν σφαιρική πέρα από κάθε αμφιβολία, μια νέα θαλάσσια οδός είχε μόλις ανοίξει και μια νέα περίοδος ευρωπαϊκής αντιπαλότητας έκανε δειλά-δειλά την εμφάνισή της.

Το 1505, στα 25 του χρόνια, συμμετέχει στη βασιλική αποστολή της Πορτογαλίας στην Ανατολική Αφρική, παίρνοντας μέρος στη ναυμαχία κατά του αιγυπτιακού στόλου στη Θάλασσα της Αραβίας. Κατόπιν αναχωρεί με τον στόλο για την Πορτογαλική Ινδία, για την ενθρόνιση του πρώτου πορτογάλου αντιβασιλιά στα νέα εδάφη, όπου θα περάσει τα επόμενα 8 χρόνια του.

Εκεί θα συμμετέχει σε πολυάριθμες μάχες και θα τραυματιστεί αναρίθμητες φορές στις μικρής έκτασης εξερευνητικές αποστολές που αναλαμβάνει, γεγονός που θα του φέρει φήμη, τιμές και προαγωγή.

Το 1511 θα συμμετέχει στην κατάκτηση της Malacca -σημερινή Μαλαισία-, ανεβαίνοντας κι άλλο στην πορτογαλική ιεραρχία και εξασφαλίζοντας για τον εαυτό του ένα γερό μερίδιο των λάφυρων. Στις περιηγήσεις του στην Ινδονησία θα συναντήσει και τα περίφημα νησιά Molucca, τις «Νήσους των Μπαχαρικών», η κατάκτηση των οποίων και η εκμετάλλευση της πλούσιας σοδειάς τους θα γινόταν αντικείμενο ένοπλης αντιπαράθεσης των ευρωπαϊκών δυνάμεων στα χρόνια που θα έρχονταν.

Το 1512 ο Μαγγελάνος επιστρέφει στην Πορτογαλία χωρίς άδεια, γεγονός που θα τον κάνει να πέσει σε δυσμένεια. Του ανατίθεται λοιπόν η επικίνδυνη αποστολή στο Μαρόκο, όπου τραυματίζεται σοβαρά, γεγονός που θα του αφήσει μόνιμο πρόβλημα στο βάδισμα. Παρά το γεγονός ότι έφερε σε πέρας την αποστολή και οι κατηγορίες που δέχτηκε για παράνομο εμπόριο με τους γηγενείς θα αποδεικνύονταν σύντομα ψευδείς, η εύνοια του βασιλιά της Πορτογαλίας είχε χαθεί οριστικά: από τον Μάιο του 1514 δεν του ανατίθεται νέα αποστολή, παρά τις συνεχείς προτάσεις και ικεσίες του Μαγγελάνου.

Το 1517 λοιπόν εγκαταλείπει την Πορτογαλία για την Ισπανία, με τον ίδιο να εγκαθίσταται στη Σεβίλη και να παντρεύεται μια γυναίκα αριστοκρατικής καταγωγής. Τόσο η ίδια όσο και τα παιδιά της ωστόσο θα πέθαιναν μέχρι το 1521, με τον Μαγγελάνο να περνά τον καιρό του στην Ισπανία μελετώντας χάρτες, ερευνώντας θαλάσσιες οδούς, πάντα σε συνεργασία με γνωστούς χαρτογράφους και αστρονόμους. Το ταξίδι στις «Νήσους των Μπαχαρικών» δεν είχε φύγει ποτέ από το μυαλό του, με τον ίδιο να παίρνει θάρρος από τα κατορθώματα του Χριστόφορου Κολόμβου και άλλων εξερευνητών της εποχής: η τολμηρή του περιπέτεια δεν ήταν επιστημονική φαντασία, μπορούσε αντιθέτως να πραγματωθεί…

Ο περίπλους της Γης

Ο Μαγγελάνος δεν έχασε λοιπόν τον χρόνο του στην Ισπανία: κατέστρωσε διεξοδικό σχέδιο για τον περίπλου της Γης και το παρουσίασε στον βασιλιά της Ισπανίας, ο οποίος τελικά το ενέκρινε. Εδώ χρειάζεται ίσως μια μικρή υπενθύμιση της κατάστασης: ο σκοπός του ταξιδιού του Κολόμβου στα δυτικά δεν ήταν άλλος από την προσέγγιση της Ινδίας και την εγκαθίδρυση εμπορικών σχέσεων μεταξύ Ισπανίας και ασιατικών βασιλείων. Η συνθήκη ωστόσο μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας το 1494 έδινε στην Πορτογαλία την αποκλειστική χρήση της ανατολικής θαλάσσιας οδού προς την Ινδία -που περιλάμβανε τον περίπλου της Αφρικής-, με τον Βάσκο ντα Γκάμα να φτάνει πράγματι στην Ινδία το 1498. Ένας νέος δρόμος έπρεπε λοιπόν να βρεθεί για την Ισπανία, αν δεν ήθελε να χάσει όλες τις νέες αποικιοκρατικές κτήσεις, και το στέμμα από το 1505 βάλθηκε να φτάσει στην Ινδία από τα δυτικά, με πρώιμους ισπανούς θαλασσοπόρους να καταφέρνουν ακόμα και να διασχίζουν τον Ισθμό του Παναμά (1513-1516) και να ανοίγονται στον Ειρηνικό Ωκεανό.

Μέσα στο πλαίσιο αυτό, η αποστολή του Μαγγελάνου να φτάσει στις «Νήσους των Μπαχαρικών» από τα δυτικά ήταν κάτι σαν ευλογία για τον ισπανικό θρόνο! Στις 20 Σεπτεμβρίου 1519 λοιπόν ο Μαγγελάνος, με στόλο 5 μόνο πλοίων (που δεν επαρκούσε για να φτάσουν στις αποστάσεις που είχε υπολογίσει ο εξερευνητής), ξεκινά για τη Βραζιλία (που ήταν πορτογαλικό έδαφος) και κατευθύνεται κατόπιν νότια, κατά μήκος των ακτών, στην Παταγονία, αφού κατάφερε να ξεφύγει από τον πορτογαλικό πολεμικό στόλο που τον καταδίωκε.

Η απόπειρα ανταρσίας που συνέβη εκεί (Απρίλιος 1520) θα έκανε ένα από τα πλοία συντρίμμια, παρά την αναποδιά ωστόσο το πλήρωμα συνέχισε με τα 4 εναπομείναντα πλοία. Τον Οκτώβριο του 1520, παρά τις αμέτρητες περιπέτειες και τα συνεχή εμπόδια, ο Μαγγελάνος προσεγγίζει τα στενά που είναι σήμερα γνωστά ως Πορθμός του Μαγγελάνου και ενώνουν τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό. Η αποστολή χρειάστηκε έναν μήνα για να περάσει τα στενά, κατά τη διάρκεια του οποίου ο κυβερνήτης ενός από τα πλοία της συντροφιάς λιποτάκτησε και επέστρεψε τρομαγμένος την Ισπανία.

Στις 28 Νοεμβρίου, τα τρία εναπομείναντα πλοία μπήκαν πλέον στον Νότιο Ειρηνικό, με τον Μαγγελάνο να ονομάζει τα ήρεμα νερά «Ειρηνικό Ωκεανό» (Mar Pacifico)! Ήταν η πρώτη φορά που Ευρωπαίος πατούσε το πόδι του εκεί.

Θάνατος και ολοκλήρωση της αποστολής

Στις 27 Απριλίου 1521 ωστόσο ο Μαγγελάνος πέφτει νεκρός από δόρυ καμωμένο από μπαμπού, με τον τοπικό αρχηγό να κρατά τη σορό του ως τρόπαιο. Παρά τις τραγικές απώλειες, τα μέλη του πληρώματος που σώθηκαν αποφάσισαν να ολοκληρώσουν την αποστολή του Μαγγελάνου: με επικεφαλής τον Juan Sebastian del Cano και δύο πλέον πλοία λειτουργικά, στις 6 Νοεμβρίου τα 115 μέλη του πληρώματος καταφτάνουν στις «Νήσους των Μπαχαρικών».

Η αποστολή του Μαγγελάνου ήταν αποφασιστικής σημασίας για τον κόσμο: ήταν ο πρώτος περίπλους της Γης και ταυτοχρόνως η πρώτη φορά που περνούσε κάποιος τα στενά της Νότιας Αμερικής που ένωναν τους δύο ωκεανούς. Η περιπέτεια του Μαγγελάνου και του πληρώματός του θα αποδείκνυε στην πράξη ότι η Γη ήταν σφαιρική, κάνοντας κάθε άλλη κουβέντα για το γεγονός απλή φιλολογία.

Νορβηγία: Πλοίο 1.300 ετών ανακαλύφθηκε θαμμένο κάτω από τύμβο – Αντιμέτωποι με ένα μυστήριο οι αρχαιολόγοι

Το Φεβρουάριο του 1967, διέπλευσε το πρώτο πλοίο στη Διώρυγα του Σουέζ

H γυναίκα που αγάπησε το δελφίνι – το παράδοξο πείραμα της NASA που πήγε στραβά

Σπάνια ανακάλυψη: Χιλιάδες απολιθωμένα κοχύλια εκατομμυρίων ετών σε χωματόδρομο στην Πελοπόννησο – Βίντεο

Προϊστορικό κοχύλι, μουσικό όργανο 18.000 ετών, ηχεί ξανά

Μοιραστείτε το
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Copy Link Εκτύπωση
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ Τι μας έμαθε το 2021 για τις θαλάσσιες μεταφορές και την ανάγκη για εκσυγχρονισμό
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ Αη Βασίληδες, δύτες και επί SUP, είδατε; Η θάλασσα σε Πρωταρά, Λεμεσό και Λάρνακα, είχε επισκέψεις

Τελευταία Νέα

Σπουδαία άνοδος της Κυπριακής σημαίας στην “Λευκή Λίστα” του Tokyo MoU για το 2024
ΝΑΥΤΙΛΙΑ 11/05/2025
Η Multimarine ενισχύει τη διεθνή παρουσία της, στην Άμυνα – Eπιτυχής συμμετοχή στην DEFEA
Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣ 08/05/2025
Δυναμική η συμμετοχή της Κύπρου στη διεθνή έκθεση DEFEA – Άμυνας, Ασφάλειας και Τεχνολογίας
Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣ 06/05/2025
Πλωτή δεξαμενή, βυθίστηκε στα ανοικτά της Αμαθούντας – Τι λέει το Τμήμα Αλιείας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ 06/05/2025

Follow Us

10kLike
659Follow
10Subscribe
- Advertisement -
Ad imageAd image

Advertise

  • Advertise with us
  • Newsletters
  • Deal
ENALIOS

H νέα διαδικτυακή πλατφόρμα που απευθύνεται στους εραστές του γαλάζιου με ότι αυτό συνεπάγεται. Επίκεντρο η θάλασσα και ο πλούτος της.

Το έργο υποβλήθηκε στα πλαίσια του Σχεδίου Ψηφιακής Αναβάθμισης των Επιχειρήσεων και συνχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό ταμείο περιφερειακής Ανάπτυξης και την Κυπριακή Δημοκρατία.

10kLike
659Follow
10Subscribe
EnaliosEnalios
Follow US
© 2024 Enalios. All Rights Reserved. Designed by Redwolf Ogilvy
  • Ποιοι Είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Απορρήτου
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?