Ενώ η διεθνής κοινότητα έχει στραμμένη την προσοχή της στην εντεινόμενη σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωράει με τη 18η δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας, με την εφαρμογή της να αναμένεται να αποφασιστεί αυτή την εβδομάδα.
Αν και λιγότερο σημαντικά, τα προτεινόμενα μέτρα θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά δεξαμενόπλοιων. Τα κυριότερα από αυτά είναι τα διευρυμένα μέτρα κατά του «σκιώδους» στόλου, η απαγόρευση των εισαγωγών διυλισμένων προϊόντων που παράγονται από ρωσικό αργό και η προτεινόμενη μείωση του ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου από 60 σε 45 δολάρια ανά βαρέλι.
Περίπου το 12% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων άνω των 25.000 dwt υπόκειται ήδη σε κυρώσεις, με τα Aframax/LR2 να επηρεάζονται περισσότερο, καθώς το 24% του εν λόγω στόλου επιχειρεί ήδη υπό καθεστώς κυρώσεων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, έως και 77 επιπλέον πλοία θα μπορούσαν να αποτελέσουν στόχο της τελευταίας δέσμης μέτρων, αν και ορισμένα από αυτά είναι πιθανό να έχουν ήδη υποστεί κυρώσεις από άλλες δικαιοδοσίες. Καθώς η δεξαμενή των πλοίων που υπόκεινται σε κυρώσεις αυξάνεται, έχει ήδη παρατηρηθεί αύξηση της κύριας χωρητικότητας που επανέρχεται στο ρωσικό εμπόριο, ιδίως τα Aframaxes και τα Suezmaxes. Η τάση αυτή θα συνεχιστεί εάν ενταθεί η δυτική πίεση στον «σκιώδη» στόλο.
Ένα πιο δύσκολο μέτρο είναι η προτεινόμενη απαγόρευση των εισαγωγών προϊόντων που διυλίζονται από ρωσικό αργό, καθώς δεν υπάρχει καθιερωμένος παγκόσμιος μηχανισμός για τον εντοπισμό ή την πιστοποίηση της προέλευσης του αργού που χρησιμοποιείται για τη διύλιση. Η επιβολή αυτής της απαγόρευσης θα απαιτούσε είτε τη δημιουργία ενός ισχυρού συστήματος επαλήθευσης είτε έναν ευρύτερο περιορισμό στις εισαγωγές προϊόντων διύλισης από βασικούς εισαγωγείς ρωσικού αργού. Από πλευράς εφοδιασμού, η Ευρώπη θα μπορούσε θεωρητικά να αντικαταστήσει τις απολεσθείσες ποσότητες με προμήθειες από τις ΗΠΑ, τη Μέση Ανατολή και την Ασία. Η Ινδία και η Τουρκία, οι οποίες είναι σημαντικοί εισαγωγείς ρωσικού αργού, εξήγαγαν μαζί περίπου 340.000 βαρέλια καθαρών προϊόντων ημερησίως στην ΕΕ-27 το 2024. Ωστόσο, στο σημερινό γεωπολιτικό κλίμα, με τη Μέση Ανατολή να βρίσκεται ήδη σε οριακό σημείο, αυτό θα οδηγούσε πιθανότατα σε πιέσεις στην προσφορά βενζίνης και άλλων προϊόντων.

Ίσως η πιο φιλόδοξη πρόταση είναι η μείωση της ανώτατης τιμής του ρωσικού πετρελαίου στα 45 δολάρια/βαρέλι. Η χρονική στιγμή αυτής της κίνησης είναι εξαιρετικά προβληματική, λαμβάνοντας υπόψη την κλιμάκωση των εχθροπραξιών μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν και τις ανοδικές πιέσεις στις τιμές του πετρελαίου. Βραχυπρόθεσμα, οι ρωσικές εξαγωγές θα μπορούσαν να μειωθούν και πολλά θα εξαρτηθούν από την ικανότητα της Ρωσίας να παρακάμψει τους περιορισμούς και την προθυμία των αγοραστών να εξασφαλίσουν φορτία μέσω πλοίων στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Μια άλλη πιθανή συνέπεια είναι η περαιτέρω μεταπήδηση παλαιότερης χωρητικότητας στον «σκιώδη» στόλο. Αυτή η τελευταία εξέλιξη θα ήταν μάλλον επικίνδυνη, λαμβάνοντας υπόψη την αυξανόμενη διάθεση της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου να επιβάλουν απευθείας κυρώσεις σε πλοία.
Πηγή: Gibson


