EnaliosEnaliosEnalios
Ειδοποιήσεις Περισσότερα
Μέγεθος ΓραμματοσειράςΑα
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    ΝΑΥΤΙΛΙΑΠερισσότερα
    Προκηρύσσεται το “Κυπριακό Βραβείο Ναυτιλίας 2025” – Προσωπικότητες της ναυτιλίας η επιτροπή επιλογής
    16/07/2025
    Η Tototheo Global επεκτείνει τη συνεργασία της με την SES για προηγμένη δορυφορική συνδεσιμότητα στη ναυτιλία
    14/07/2025
    Η υποψηφιότητα της Κύπρου στο ΔΝΟ, στην ατζέντα της Μαρίνας Χατζημανώλη στο Λονδίνο
    10/07/2025
    Ερυθρά Θάλασσα: Τρεις νεκροί από επίθεση Χούθι στο ελληνόκτητο πλοίο «Eternity C»
    08/07/2025
    Eλληνικό Εμπορικό πλοίο δέχθηκε επίθεση ανοικτά της Υεμένης – Εγκατέλειψε το πλήρωμά
    07/07/2025
  • ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠερισσότερα
    Ο ρόλος της Κύπρου και της CYMEPA στο METAVASEA
    15/07/2025
    Στρατηγική συμφωνία για ανάδειξη του Φάρου Περβολιών – Κέντρο καινοτομίας και έρευνας
    17/06/2025
    Φόρεμα 20 μέτρων, φτιάχτηκε από πλαστικά απορρίμματα – Ηχηρό μήνυμα για την προστασία των ωκεανών
    11/06/2025
    Γκουντέρες: Οι ωκεανοί του πλανήτη να μην γίνουν μια «Άγρια Δύση» – Μορατόριουμ ζήτησε ο Μακρόν
    09/06/2025
    Δεν είναι πίνακας ζωγραφικής – Είναι δελφίνια που ποζάρουν στο φακό Κύπριου φωτογράφου
    08/06/2025
  • ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ
    ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥΠερισσότερα
    Εντοπίστηκε το «πλουσιότερο ναυάγιο στον κόσμο» – Χρυσά νομίσματα και πολύτιμοι λίθοι
    11/06/2025
    Εθελοντική αποστολή εντόπισε και ανέσυρε ναύαγιο 117 ετών στην Αλάσκα
    02/06/2025
    Mauna Kea: Ο Κρυμμένος γίγαντας του Ειρηνικού που είναι μεγαλύτερος και από το Έβερεστ
    11/01/2025
    Αρχαιολόγοι στην Ρωσία ανακάλυψαν ναυάγιο 300 ετών σε αμμόλοφους – Βρήκαν super food στα αμπάρια
    05/01/2025
    Ανακαλύφθηκε ναυάγιο στη Σικελία που μπορεί να προσφέρει νέες γνώσεις για την αρχαία Ελλάδα
    02/01/2025
  • Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣ
    Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣΠερισσότερα
    Πλωτή μεγαλούπολη: Μοιάζει με χελώνα και έχει χωρητικότητα 60 χιλιάδων επιβατών
    21/05/2025
    Η Multimarine ενισχύει τη διεθνή παρουσία της, στην Άμυνα – Eπιτυχής συμμετοχή στην DEFEA
    08/05/2025
    Δυναμική η συμμετοχή της Κύπρου στη διεθνή έκθεση DEFEA – Άμυνας, Ασφάλειας και Τεχνολογίας
    06/05/2025
    Υπερπολυτελές γιοτ Lamborghini, βυθίστηκε στο Mαϊάμι – Ιnfluencers επιβεβαίνουσες έβγαζαν selfies (βίντεο)
    05/05/2025
    ‘EONIOS’: Στην Αγία Νάπα το πρώτο Αυτόνομο Σύστημα Σμήνους Υποβρύχιων Οχημάτων (βίντεο)
    25/02/2025
  • ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥ
    ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥΠερισσότερα
    Ο ρόλος της Κύπρου και της CYMEPA στο METAVASEA
    15/07/2025
    “Θάλασσες Σιωπηλές” του Παναγιώτη Αγαθοκλέους, Δ/ντη Λιμανιού Λεμεσού
    18/06/2025
    Δεν είναι πίνακας ζωγραφικής – Είναι δελφίνια που ποζάρουν στο φακό Κύπριου φωτογράφου
    08/06/2025
    «Ωκεανός»: Το πιο δυνατό μήνυμα του 99χρονου Ντέϊβιντ Ατένμπορο μέσα από μια άγνωστη ιστορία (βίντεο)
    08/06/2025
    Charting the Future: How AI is Transforming Shipping Operations
    08/06/2025
  • ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ
    ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣΠερισσότερα
    Ζακ-Υβ Κουστώ: Το πάθος για τη θάλασσα και η εξερεύνηση του «σιωπηλού κόσμου» (βίντεο)
    11/06/2025
    Ατλαντικός Ωκεανός: Οι επιστήμονες ανακάλυψαν μια υποθαλάσσια “Χαμένη Πόλη” (βίντεο)
    20/04/2025
    O Δρόμος του Ατλαντικού Ωκεανού, μία εκπληκτική εμπειρία οδήγησης
    16/11/2024
    Τι αποκαλύπτουν τα οστά ναυτικών που πνίγηκαν πριν από 500 χρόνια
    09/11/2024
    Τιτανικός: Εξερεύνησε το θρυλικό πλοίο και γίνε για λίγο ο “The Legend of The Titanic” (εικόνες)
    14/09/2024
  • ΑΛΛΑ

    Θάλασσες του Κόσμου

    Περισσότερα

    Πόσο λίγο έχουμε αντικρίσει από τον παγκόσμιο βυθό – Εντυπωσιακά ευρήματα από υποβρύχιες αποστολές

    14/05/2025
    Σεισμός 7,1 Ρίχτερ στα νησιά Τόνγκα του Ειρηνικού – Προειδοποίηση για τσουνάμι
    30/03/2025
    Αφρική: H διάσπαση της τεκτονικής πλάκας, δημιουργεί νέο ωκεανό (βίντεο)
    24/03/2025
    Δελφίνια υποδέχθηκαν τους αστροναύτες της NASA κατά την προσθαλάσσωση τους (ΒΙΝΤΕΟ)
    19/03/2025

    Γεύσεις από Θάλασσα

    Περισσότερα

    Γέμισαν οι παραλίες Ζυγίου – Αλαμινού, λαβράκια – Δεκάδες τόνοι για επαγγελματίες και ερασιτέχνες ψαράδες

    08/07/2025
    Από τις καλύτερες στην Ευρώπη οι παραλίες της Νάξου σύμφωνα με ψηφοφορία της Guardian
    03/06/2025
    Γιατί τρώμε μπακαλιάρο με σκορδαλιά την 25η Μαρτίου – Ένα ελληνικό έθιμο που καθιερώθηκε
    25/03/2025
    Ντοκιμαντέρ του  γαλλικού καναλιού France 3 στις κυπριακές θάλασσες με τη συμμετοχή του CMMI
    12/03/2025

    Μπλέ Διαδρομές

    Περισσότερα

    Θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Λιβάνου με νέα επιβατηγά δρομολόγια

    10/07/2025
    Το Daleela σηκώνει άγκυρα για τέταρτη χρονιά με προορισμό τον Πειραιά
    24/03/2025
    H πράσινη μετάβαση (Fit for 55) εκτοξεύει και τα ακτοπλοϊκά εισητήρια στην Ελλάδα
    20/01/2025
    Νέα oπτική στη βιώσιμη πολυτελή κρουαζιέρα της Αρκτικής
    08/01/2025
ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ: Η τελευταία συνέντευξη ως υφυπουργός Ναυτιλίας
Share
EnaliosEnalios
Μέγεθος ΓραμματοσειράςΑα
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ
  • ΕΝΑΛΙΟΣ
    • Ναυτιλία
    • Γαλάζια Οικονομία
    • Θησαυροί του Βυθού
    • Τεχνολογία στους Ωκεανούς
    • Πρωταγωνιστές του Γαλάζιου
    • Ενάλιες Αναζητήσεις
    • Θάλασσες του Κόσμου
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • Γεύσεις από Θάλασσα
    • Ειδήσεις εν πλώ
    • Θαλάσσιο Περιβάλλον
    • Μπλέ Διαδρομές
    • Χόμπι
    • “Sea” You
    • News in English
  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    • Ποιοι Είμαστε
    • Επικοινωνία
    • Πολιτική Απορρήτου
Follow US
  • Ποιοι Είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Απορρήτου
© 2023 Enalios. All Rights Reserved. Designed by Red Wolf PR & Advertising
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Η τελευταία συνέντευξη ως υφυπουργός Ναυτιλίας

Τελευταία Ενημέρωση: 02/12/2023 στις 1:27 μμ
Δημοσιεύτηκε 02/12/2023
Share
SHARE

Το σημαντικό έργο που δρομολογήθηκε στη Ναυτιλία σκιαγραφεί σε συνέντευξη στης στον Eνάλιο, η Νατάσα Πηλείδου, λίγο πριν παραλάβει τα ηνία του υπουργείου Ενέργειας. Το πλήγμα που επέφερε η πανδημία του COVID, τα θεμέλια στα οποία θα γίνει η επανεκκίνηση και οι κινήσεις που θα φέρουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία ένα βήμα μπροστά στις προκλήσεις που ξεδιπλώνονται. Κάθε άλλο παρά όνειρο απατηλό δηλώνει εμφαντικά, η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας . 

Περιεχόμενα
Θα λέγατε ότι ο COVID19 έριξε τη ναυτιλία σε αχαρτογράφητα νερά;  Ποια η στρατηγική εκείνη που θα επαναφέρει τη νηνεμία στη ναυτιλία;Ποιες οι σοβαρότερες προκλήσεις της επόμενης μέρας του COVID για το Υφυπουργείο Ναυτιλίας; Ο τομέας της κρουαζιέρας έχει δεχθεί ανεπανόρθωτο πλήγμα.  Ανατρέπεται και πώς; Μένει όνειρο απατηλό η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Πειραιά; Η τεχνολογία είναι σχετικά ανεπτυγμένη στη ναυτιλία. Πιστεύετε ότι αυτό συνέβαλε στο να διατηρηθεί μερίδιο εργασίας;  Θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο και για άλλους τομείς;Ζητήσατε επανειλημμένα από το κράτος  έμπρακτη βοήθεια και κίνητρα στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις που έχουν πληγεί. Μέχρι που μπορεί να φθάσει αυτή η βοήθεια; Πως γινόμαστε πιο ελκυστικοί, ως ναυτιλιακό κράτος; Άλλες δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση και ελκυστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας περιλαμβάνουν μέτρα και σχέδια όπως τα πιο κάτω:Θα τροποποιηθεί φέτος ή το επόμενο καλοκαίρι, η νομοθεσία για τις άδειες χρήσης ταχύπλοων; Θα τροποποιηθεί φέτος ή το επόμενο καλοκαίρι, η νομοθεσία για τις άδειες χρήσης ταχύπλοων; Είστε έτοιμη για το νέο υπουργικό χαρτοφυλάκιο; Τι κρατείτε ως σημαντικότερο σταθμό στο υφυπουργείο Ναυτιλίας;Ποια ήταν η δυσκολότερη και ποια η καλύτερη στιγμή που θα συνοδεύουν ως ανάμνηση, τη Νατάσα Πηλείδου;

Θα λέγατε ότι ο COVID19 έριξε τη ναυτιλία σε αχαρτογράφητα νερά;  Ποια η στρατηγική εκείνη που θα επαναφέρει τη νηνεμία στη ναυτιλία;

Η ναυτιλία είναι ένας τομέας με διεθνή δραστηριότητα, αφού το 90% του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης. Η εξάπλωση της πανδημίας COVID – 19 ως φυσικό επακόλουθο έχει επηρεάσει αρνητικά όλους τους τομείς της ναυτιλίας παγκοσμίως, με αισθητές τις αρνητικές επιδράσεις από την αρχή της εξάπλωσης της πανδημίας στην Κίνα. Από την μια η μείωση της παραγωγικότητας και από την άλλη η μείωση στη ζήτηση, έχουν επηρεάσει αρνητικά την ναυτιλία, όπως και η πτώση στην τιμή πετρελαίου.  

Δυστυχώς η πανδημία έχει επηρεάσει αρνητικά σχεδόν όλους τους τύπους πλοίων, με κατακόρυφη πτώση των ναύλων, για παράδειγμα μέχρι 60% στα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers). Εξαίρεση αποτέλεσαν, σε κάποιο βαθμό, τα δεξαμενόπλοια, που για κάποια περίοδο χρησιμοποιήθηκαν για σκοπούς αποθήκευσης του πετρελαίου, ωστόσο έχει αρχίσει να σημειώνεται πτώση και στο συγκεκριμένο τομέα.  

Αναμφίβολα, πληθώρα ναυτιλιακών δραστηριοτήτων καθίστανται δύσκολες, με σοβαρό οικονομικό αντίκτυπο, αφού εξακολουθούν να υπάρχουν δυσκολίες στην προσέγγιση λιμανιών σε επικίνδυνες περιοχές, στην αλλαγή πληρωμάτων, στην επιδιόρθωση ή την επιθεώρηση πλοίων, και καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση εργασιών. Πέραν των βασικών τομέων της πλοιοκτησίας και της πλοιοδιαχείρισης, επηρεάζονται αρνητικά όλοι οι παρεμφερείς τομείς που προσφέρουν υποστηρικτικές υπηρεσίες. 

Παρόλα αυτά, το μεγαλύτερο πλήγμα έχει υποστεί ο τομέας της κρουαζιέρας και των επιβατηγών πλοίων όπου η μείωση στη δραστηριότητα είναι αισθητή, με πολλά από αυτά τα πλοία να βρίσκονται αγκυροβολημένα σε λιμάνια ανά το παγκόσμιο. Πέραν του χρονοδιαγράμματος για την άρση των περιοριστικών μέτρων, η ανάκαμψη του εν λόγω τομέα θα επηρεαστεί και από την προθυμία του κοινού να ταξιδέψει με πλοίο.  Σοβαρά προβλήματα επίσης παρουσιάζονται στη διακίνηση των πληρωμάτων και στις συνθήκες εργασίας και ασφάλειας των ναυτικών. 

Ποιες οι σοβαρότερες προκλήσεις της επόμενης μέρας του COVID για το Υφυπουργείο Ναυτιλίας; 

Οι προκλήσεις τόσο κατά την διάρκεια της κρίσης αλλά και της επόμενης μέρας, απαιτούν την έμπρακτη λήψη μέτρων, για την παροχή στήριξης στους τομείς που πλήγηκαν από την πανδημία.  Η ομαλή διεξαγωγή του διεθνούς εμπορίου είναι καίριας σημασίας, καθώς αποτελεί το μόνο τρόπο που οι πολίτες έχουν πρόσβαση σε ζωτικής σημασίας προϊόντα. Η Κύπρος είναι από τις πρώτες και μόνες χώρες παγκοσμίως που έχει προχωρήσει στην λήψη μέτρων για παροχή στήριξης στους ναυτικούς και στις ναυτιλιακές εταιρείες.  

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, αναγνωρίζοντας έμπρακτα το ρόλο των ναυτικών ως βασικοί εργαζόμενοι στον τομέα των μεταφορών, εφαρμόζει ειδικές πρόνοιες και διευκολύνσεις για τις αλλαγές πληρωμάτων αλλά και την παραμονή πλοίων στο αγκυροβόλιο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ως αποτέλεσμα, τους τελευταίους μήνες έχουν γίνει δεκάδες αλλαγές πληρωμάτων στην Κύπρο για διάφορους τύπους πλοίων από όλο τον κόσμο, από κρουαζιερόπλοια, εμπορικά πλοία, σκάφη αναψυχής μέχρι πλατφόρμες, με θετικά αποτελέσματα τόσο για τις εμπλεκόμενες εταιρείες όσο και για περισσότερους από 3000 ναυτικούς που μπόρεσαν να επιστρέψουν με ασφάλεια στα σπίτια τους ή στην εργασία τους.

Επιπρόσθετα, το Υφυπουργείο έχει λάβει τα ακόλουθα μέτρα για να στηρίξει τον τομέα:

  • Παράταση στην προθεσμία για καταβολή του φόρου χωρητικότητας και του ετήσιου τέλους διαχείρισης νηολογίου.
  • Διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας του Υφυπουργείου καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας μέσω της λειτουργίας διαδικτυακών εφαρμογών και συστημάτων για την άμεση και ποιοτική εξυπηρέτηση των συνεργατών μας.
  • Πλήρης και συνεχής εφαρμογή 24ωρης εξυπηρέτησης για θέματα τεχνικής υποστήριξης.
  • Εφαρμογή ειδικών προνοιών για την αποδοχή επιβατών σκαφών αναψυχής και κρουαζιερόπλοιων βάσει συγκεκριμένων πρωτοκόλλων (κατ’ αντιστοιχία με αυτά που ισχύουν για τα αεροδρόμια).
  • Δημιουργία ειδικής ενότητας στην ιστοσελίδα μας με υποστηρικτικό υλικό, συμπεριλαμβανομένων εγκυκλίων που κατευθύνουν τις εταιρείες σχετικά με την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων, για τα οποία έχουν μπει σε εφαρμογή ειδικές διευθετήσεις (πχ παράταση ισχύς κάποιων πιστοποιητικών).
  • Παρότρυνση προς τις ναυτιλιακές εταιρείες όπως απευθύνονται κατευθείαν στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας με συγκεκριμένα αιτήματα για τεχνική και άλλη στήριξη σε θέματα που δεν καλύπτονται ήδη από τις εγκυκλίους μας, προκειμένου να έχουν εξειδικευμένη εξυπηρέτηση με γνώμονα πάντα τη διευκόλυνση του διεθνούς εμπορίου υπό ασφαλείς συνθήκες.
  • Παραχώρηση παρατάσεων πληρωμής τελών και άλλων διευκολύνσεων σε ακτοπλοϊκά σκάφη και επιχειρήσεις θαλάσσιων σπορ και επαναλειτουργία δραστηριοτήτων ακτοπλοϊκών επιβατικών σκαφών, σκαφών ερασιτεχνικής αλιείας και μεταφοράς δυτών, σκαφών αναψυχής ιδιωτικής χρήσης και επιχειρήσεων θαλάσσιων αθλημάτων, υπό τις κατευθυντήριες οδηγίες ασφάλειας και υγείας του Υφυπουργείου.

Ο τομέας της κρουαζιέρας έχει δεχθεί ανεπανόρθωτο πλήγμα.  Ανατρέπεται και πώς; 

Αδιαμφισβήτητα το πλήγμα στον τομέα της κρουαζιέρας είναι ιδιαίτερα έντονο, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, και δεδομένου ότι κατά την εαρινή και καλοκαιρινή περίοδο, ο τομέας παρουσίαζε αυξημένη δραστηριότητα, οι συνέπειες είναι πιο αισθητές.  

Πέραν των γενικών οικονομικών μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων, σημαντική για τον τομέα της κρουαζιέρας είναι η παροχή κρατικών εγγυήσεων για τη δυνατότητα έκδοσης κουπονιών (“vouchers”) για πακέτα που έχουν προπωληθεί.  Το Υφυπουργείο έχει επίσης εκδώσει σχετικό Οδηγό για τον τρόπο επαναλειτουργίας των επιβατηγών σκαφών και κρουαζιερόπλοιων είτε που φέρουν κυπριακή σημαία είτε που ελλιμενίζονται σε κυπριακά λιμάνια. Ωστόσο η ανάκαμψη του τομέα έγκειται στην προθυμία και τις επιλογές του τουριστικού κοινού, για να επιλέξει τις διακοπές του με αυτό τον τρόπο.   

Το Υφυπουργείο θα συνεχίσει έμπρακτα την στήριξη του τομέα αφού η συντομότερη επανάκαμψη θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη τόσο στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις όσο και στην οικονομία γενικότερα.  

Μένει όνειρο απατηλό η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Πειραιά; 

Κάθε άλλο παρά όνειρο απατηλό αποτελεί η θαλάσσια σύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα, ιδιαίτερα υπό τις παρούσες συνθήκες όπου η συνδεσιμότητα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η Κύπρος εξαιτίας των αρνητικών συνεπειών της εξάπλωσης του Covid. Η υλοποίηση της θαλάσσιας σύνδεσης είναι και παραμένει ανάμεσα στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου Ναυτιλίας αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα της σύνδεσης της Κύπρου με την Ευρώπη με μέσα πέραν των αεροπορικών, που σήμερα είναι ο μόνος τρόπος μετάβασης από και προς την Κύπρο. Ωστόσο, για την υλοποίηση της θαλάσσιας σύνδεσης απαιτείται καταρχάς η εξασφάλιση της έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού από μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελεί προϋπόθεση για την προκήρυξη σχετικού ανοικτού ευρωπαϊκού διαγωνισμού από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας κατά τα προβλεπόμενα στην εθνική και ενωσιακή νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις.

Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το συντομότερο δυνατό και να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο παρέχοντας επιπρόσθετες επιλογές στον Κύπριο πολίτη αλλά και να ενισχύσουμε τον τουριστικό μας τομέα. Το Υφυπουργείο έχει ήδη κάνει όλη την προεργασία που σχετίζεται τόσο με την ετοιμασία των εγγράφων των προσφορών, όσο και τη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όπως το Υπουργείο Ναυτιλίας της Ελλάδας, τα λιμάνια Λεμεσού και Λάρνακας, οι εμπλεκόμενες κρατικές υπηρεσίες (πχ τελωνείο, τμήμα μετανάστευσης, αστυνομία, υγειονομείο). Ως εκ τούτου η προκήρυξη των προσφορών μπορεί να προχωρήσει αμέσως μετά την εξασφάλιση της έγκρισης από την ΕΕ. 

Η τεχνολογία είναι σχετικά ανεπτυγμένη στη ναυτιλία. Πιστεύετε ότι αυτό συνέβαλε στο να διατηρηθεί μερίδιο εργασίας;  Θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο και για άλλους τομείς;

Στη ναυτιλία η τεχνολογία είναι σχετικά ανεπτυγμένη τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα και αυτό σίγουρα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της Κύπρου και ως εκ τούτου στη διατήρηση του μεριδίου εργασίας. Ως Υφυπουργείο Ναυτιλίας έχουμε καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για την αποτελεσματική ενσωμάτωση της τεχνολογίας στα συστήματα και τις διαδικασίες μας. Πιστεύω ότι έχουμε κάνει μεγάλα βήματα προόδου, τα οποία επέτρεψαν την απρόσκοπτη λειτουργία του Υφυπουργείου και την άμεση εξυπηρέτηση των συνεργατών μας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των σχετικών περιοριστικών μέτρων. Σχεδόν όλες οι διαδικασίες του Υφυπουργείου Ναυτιλίας διεξάγονται πλέον ηλεκτρονικά. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα προστεθεί στην γκάμα των ηλεκτρονικών μας υπηρεσιών άλλη μια εφαρμογή που αφορά την αυτοματοποίηση της διαδικασίας νηολόγησης πλοίων. Άλλες πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι η αναβάθμιση του συστήματος διαχείρισης στοιχείων των ναυτικών, η δημιουργία διαδικτυακής πλατφόρμας για τους ελέγχους κράτους λιμένα και η ψηφιοποίηση των αρχείων του Υφυπουργείου. 

Πέραν των προσπαθειών που γίνονται σε εσωτερικό επίπεδο για την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών μας συστημάτων, ο ιδιωτικός τομέας έχει εφαρμόσει εντυπωσιακά συστήματα που αφορούν τον έλεγχο του στόλου των εταιρειών και τι διεξαγωγή των εργασιών τους μέσω συστημάτων που επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση των πρακτικών και της αποτελεσματικότητας των εν λόγω εταιριών.

Παράλληλα, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας είναι ισχυρός υποστηρικτής πρωτοβουλιών καινοτομίας.  Η επιτυχής σύνδεση του ακαδημαϊκού κόσμου και του δημόσιου τομέα με τον ιδιωτικό τομέα (όπως για παράδειγμα, μέσω του κέντρου αριστείας CMMI) είναι καίριας σημασίας για την ανάπτυξη αποτελεσματικών τεχνολογικών λύσεων που να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της σύγχρονης ναυτιλίας και να επιτρέψουν στις εταιρείες να υλοποιήσουν τους στόχους που έχουν τεθεί σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, την ενίσχυση της ασφάλειας και την περαιτέρω αυτοματοποίηση.

Ζητήσατε επανειλημμένα από το κράτος  έμπρακτη βοήθεια και κίνητρα στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις που έχουν πληγεί. Μέχρι που μπορεί να φθάσει αυτή η βοήθεια; 

Σίγουρα οι επιπτώσεις της πανδημίας απαιτούν την άμεση και έμπρακτη παροχή οικονομικής στήριξης στις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί, γεγονός που λήφθηκε υπόψη από την Κυπριακή Δημοκρατία από την εμφάνιση της πανδημίας στην Κύπρο.  Τα πολλαπλά μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που παραχωρήθηκαν, όπως η αναστολή δόσεων και τόκων σε δάνεια από κυπριακές τράπεζες, η επιδότηση εταιρειών που έχουν υποστεί μείωση του κύκλου εργασιών τους λόγω του κορωνοϊού, οι κρατικές εγγυήσεις και διευκολύνσεις που αφορούν την άντληση δανεισμού παρέχουν σημαντική στήριξη σε όλους τους τομείς της οικονομίας συμπεριλαμβανομένου και του τομέα της ναυτιλίας. Επίσης σημαντικό για τον τομέα της κρουαζιέρας είναι το μέτρο που αφορά την παραχώρηση κρατικών εγγυήσεων για την έκδοση κουπονιών από τις εταιρείες. Έχουν επίσης δοθεί παρατάσεις και διευκολύνσεις τόσο αναφορικά με την ημερομηνία πληρωμής του φόρου χωρητικότητας και του ετήσιου τέλους διαχείρισης νηολογίου όσο και παρατάσεις/ διευκολύνσεις που αφορούν τους τομείς της ακτοπλοΐας και της ναυσιπλοΐας αναψυχής. 

Πως γινόμαστε πιο ελκυστικοί, ως ναυτιλιακό κράτος; 

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας έχει κάνει σημαντικά βήματα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού νηολογίου και του κυπριακού ναυτιλιακού συμπλέγματος.  Ειδικότερα, τα μέτρα που αφορούν την ενίσχυση του κυπριακού νηολογίου συμπεριλαμβάνουν την αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής του νηολογίου, την κατάργηση των αρχικών τελών εγγραφής ποντοπόρων πλοίων, την απλούστευση των διαδικασιών εγγραφής και την αναθεώρηση της πολιτικής εγγραφής πλοίων. Εμφανή είναι τα πρώτα αποτελέσματα των δράσεων αυτών με την προσέλκυση νέων πλοίων στο Κυπριακό νηολόγιο.  Συγκεκριμένα ο Κυπριακός στόλος έχει αυξηθεί κατά ένα εκατομμύριο κόρους (γύρω στα 100 πλοία) από την ίδρυση του Υφυπουργείου και ευελπιστούμε ότι η ανοδική αυτή πορεία θα συνεχίσει σταθερά. Σημαντική επίσης επιτυχία ήταν η πρόσφατη έγκριση από την ΕΕ της παράτασης του φορολογικού συστήματος που αφορά τη ναυτιλία μέχρι το 2030. Η εν λόγω εξέλιξη πιστεύω ότι θα συμβάλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της θέσης της Κύπρου ως ναυτιλιακό κέντρο και στην αύξηση των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο. 

Άλλος σημαντικός πυλώνας της στρατηγικής που έχει ολοκληρωθεί είναι η αναδιοργάνωση του Υφυπουργείου, βάσει βέλτιστων διεθνών πρακτικών, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την παροχή της απαιτούμενης ευελιξίας στον τρόπο λειτουργίας του Υφυπουργείου.  

Θετικά αποτελέσματα είχε επίσης η εφαρμογή μέτρων για την ενίσχυση των ελέγχων κράτους σημαίας, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των κατακρατήσεων κυπριακών πλοίων και τη συμπερίληψη της Κύπρου στη λίστα Qualship21, εφόσον η Κύπρος δεν περιλαμβάνεται πλέον στον κατάλογο των σημαιών υπό παρακολούθηση (targeted list) από την αμερικανική ακτοφυλακή (“US Coast Guard” ή “USCG”) σε σχέση με τη συμμόρφωση της με τους ισχύοντες κανονισμούς ασφαλείας.  Η κυπριακή σημαία συγκαταλέγεται επίσης στη «λευκή λίστα» των μνημονίων συνεννόησης του Παρισιού και του Τόκιο.

Άλλες δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση και ελκυστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας περιλαμβάνουν μέτρα και σχέδια όπως τα πιο κάτω:

  • Αξιοποίηση της ανανεωμένης εταιρικής μας ταυτότητας και των βελτιώσεων που υιοθετήθηκαν σε όλες τις πτυχές του πλαισίου και των διαδικασιών με στόχο τη στοχευμένη και αποτελεσματική προώθηση και προβολή του κυπριακού ναυτιλιακού συμπλέγματος.
  • Αναβαθμισμένη και ενισχυμένη συμμετοχή σε διεθνείς ναυτιλιακές εκθέσεις και συνέδρια στην Κύπρο και στο εξωτερικό (με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας).
  • Ενίσχυση των διαδικασιών παροχής μονοθυριδικής εξυπηρέτησης στους συνεργάτες μας.
  • Περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας και της ενεργής συμμετοχής της κυπριακής ναυτιλίας στη διαμόρφωση ναυτιλιακής πολιτικής σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
  • Σύσφιξη των διεθνών σχέσεων και της συνεργασίας με σημαντικά ναυτιλιακά κράτη με στόχο τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
  • Περαιτέρω ενίσχυση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της κυπριακής ναυτιλίας πχ σε εξειδικευμένες πτυχές όπως ο τομέας των yachts.

Θα τροποποιηθεί φέτος ή το επόμενο καλοκαίρι, η νομοθεσία για τις άδειες χρήσης ταχύπλοων; Θα τροποποιηθεί φέτος ή το επόμενο καλοκαίρι, η νομοθεσία για τις άδειες χρήσης ταχύπλοων; 

Το Υφυπουργείο έχει ολοκληρώσει την ετοιμασία του ευρύτερου νόμου – πλαισίου (ο περί Ναυσιπλοΐας Αναψυχής στη Δημοκρατία Νόμος 2020), που αφορά γενικά θέματα χρήσης σκαφών αναψυχής, ο οποίος βρίσκεται στο στάδιο διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς. Τη διαβούλευση, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του καλοκαιριού, θα ακολουθήσει το στάδιο της νομοτεχνικής επεξεργασίας του νομοσχεδίου και των σχετικών κανονισμών από τη Νομική Υπηρεσία και η κατάθεση των εν λόγω εγγράφων στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση, και στη Βουλή για ψήφιση.

Είστε έτοιμη για το νέο υπουργικό χαρτοφυλάκιο; 

Σε συνεργασία με τον Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, γίνονται όλες οι απαραίτητες προετοιμασίες προκειμένου να ενημερωθώ για τα τρέχοντα θέματα που αφορούν το Υπουργείο μέσα στις επόμενες ημέρες. Σίγουρα ο κ. Λακκοτρύπης έχει θέσει πολύ ψηλά τον πήχη με την ικανότητα του και την επιτυχή διαχείριση ενός πολυδιάστατου και περίπλοκου χαρτοφυλακίου για περίοδο πέραν των επτά ετών. Ευελπιστώ ότι με σκληρή δουλειά και αφοσίωση θα μπορέσω να συνεχίσω το έργο του, με γνώμονα πάντα την υλοποίηση της στρατηγικής και των στόχων του Υπουργείου προς όφελος της κυπριακής οικονομίας.  

Τι κρατείτε ως σημαντικότερο σταθμό στο υφυπουργείο Ναυτιλίας;

Ένας από τους σημαντικότερους σταθμούς ήταν η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επέκταση του φορολογικού συστήματος της Κύπρου ως συμβατό με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις Κρατικές Ενισχύσεις στον Τομέα των Θαλάσσιων Μεταφορών, για ακόμη 10 χρόνια. Η συγκεκριμένη έγκριση παρέχει σταθερότητα και βεβαιότητα στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο και τους επιτρέπει να συνεχίσουν τις δραστηριότητες τους χωρίς ουσιώδεις αλλαγές στο φορολογικό πλαίσιο, και ευελπιστούμε ότι θα προσελκύσει περισσότερες εταιρείες στην Κύπρο, διευρύνοντας έτσι το ναυτιλιακό μας σύμπλεγμα. 

Επιπρόσθετα, η εν λόγω απόφαση της ΕΕ μας επιτρέπει να εντάξουμε στο υφιστάμενο πλαίσιο κάποια επιπρόσθετα πλεονεκτήματα και, ως εκ τούτου, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας, να συνεχίσουμε το πρόγραμμα προώθησης και προβολής των πλεονεκτημάτων με στόχο την προσέλκυση επιπρόσθετων πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο. 

Ποια ήταν η δυσκολότερη και ποια η καλύτερη στιγμή που θα συνοδεύουν ως ανάμνηση, τη Νατάσα Πηλείδου;

Δύσκολες στιγμές υπήρξαν και θα υπάρξουν πολλές, όμως το σημαντικό είναι να μην χάνουμε την αισιοδοξία μας, την επιμονή μας και την προσήλωση στην επίτευξη των στόχων μας.

Οι καλύτερες αναμνήσεις πηγάζουν σίγουρα από την εξαιρετική συνεργασία που είχα τόσο με τους συνεργάτες μου στο Υφυπουργείο όσο και με τους εξωτερικούς μας συνεργάτες και υποστηρικτές της κυπριακής σημαίας και του κυπριακού νηολογίου. Η ναυτιλιακή κοινότητα είναι μια ξεχωριστή ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι μέσα από την αγαστή συνεργασία, τον αλληλοσεβασμό, την αφοσίωση σε ένα κοινό όραμα, έχουν πετύχει πολλά προς όφελος της Κύπρου. Νιώθω πραγματικά τυχερή που είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ μαζί τους. 

Έλληνες και Νορβηγοί συζητούν για τις Δεξιότητες του Μέλλοντος στη Ναυτιλία

35 Χρόνια Kυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο

Παράπλευρες απώλειες στη ναυτιλία, από την αντίδραση της Ρωσίας στο Ευρωπαϊκό πλαφόν

Ανησυχία για τις εξαγωγές σιτηρών – Γρίφος η στάση της Ρωσίας

Η Safe Bulkers Inc. και ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης – Δείτε φωτογραφίες

Μοιραστείτε το
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Copy Link Εκτύπωση
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ Η σημασία της Μεσογείου Θάλασσας
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ Ξεχάστε ομπρέλες, διανυκτέρευση, ψάρεμα και τετράτροχες στη Λάρα

Τελευταία Νέα

Τι συμβαίνει με τη θαλάσσια ρύπανση στη Μονή; Οι εξηγήσεις της Αρχής Λιμένων και του Τμήματος Αλιείας
ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 16/07/2025
Προκηρύσσεται το “Κυπριακό Βραβείο Ναυτιλίας 2025” – Προσωπικότητες της ναυτιλίας η επιτροπή επιλογής
ΝΑΥΤΙΛΙΑ 16/07/2025
Ο ρόλος της Κύπρου και της CYMEPA στο METAVASEA
ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥ 15/07/2025
Παγκόσμια Μέρα Ευαισθητοποίησης για τους καρχαρίες: Οι φύλακες του ωκεανού
ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 14/07/2025

Follow Us

10kLike
659Follow
10Subscribe
ENALIOS

H νέα διαδικτυακή πλατφόρμα που απευθύνεται στους εραστές του γαλάζιου με ότι αυτό συνεπάγεται. Επίκεντρο η θάλασσα και ο πλούτος της.

Το έργο υποβλήθηκε στα πλαίσια του Σχεδίου Ψηφιακής Αναβάθμισης των Επιχειρήσεων και συνχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό ταμείο περιφερειακής Ανάπτυξης και την Κυπριακή Δημοκρατία.

10kLike
659Follow
10Subscribe
EnaliosEnalios
Follow US
© 2024 Enalios. All Rights Reserved. Designed by Redwolf Ogilvy
  • Ποιοι Είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Απορρήτου
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?