Στο επίκεντρο του πάνελ πλοιοκτητών στο Maritime Cyprus 2025, το οποίο συντόνισε ο Αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών Γιώργος Μούσκας, βρέθηκε η επικείμενη ψήφιση του IMO Net-Zero Framework, με τον CEO της Cyprus Sea Lines/Hellenic Tankers και Πρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέα Χατζηγιάννη να διατυπώνει την εκτίμηση ότι, το εν λόγω ψήφισμα θα στεφθεί «δυστυχώς» από επιτυχία.
Ο κύριος Χατζηγιάννης προειδοποίησε ότι, οι δύο μεγάλοι χαμένοι από αυτή την εξέλιξη θα είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο καταναλωτής, ενώ ο μεγάλος κερδισμένος θα είναι η Κίνα. Υπέδειξε πως αν η Ευρώπη παραμείνει τόσο διχοτομημένη, η Κίνα θα κυριαρχήσει ακόμα περισσότερο.
Αναφερόμενος στα εναλλακτικά καύσιμα, ο κ. Χατζηγιάννης ανέφερε ότι, το 90% της παγκόσμιας ρύπανσης, δεν προέρχεται από ανθρώπινες δραστηριότητες. Από αυτό το 10%, μόλις το 3%, προέρχεται από τη ναυτιλία. Και μας λένε να αλλάξουμε αυτό, ενώ η ναυτιλία είναι τόσο κρίσιμη για το παγκόσμιο εμπόριο, δήλωσε μεταξύ άλλων.
Ο Πρόεδρος της Dynacom Tankers Management Ltd Γιώργος Προκοπίου, εξέφρασε την εκτίμηση ότι, το επικείμενο ψήφισμα για το IMO Net-Zero Framework δεν θα περάσει. Σε περίπτωση που αυτό συμβεί σημείωσε, ο καταναλωτής αναπόφευκτα θα υποστεί τις μεγαλύτερες συνέπειες. Ο Έλληνας εφοπλιστής επικεντρώθηκε στην ενεργειακή μετάβαση αναφέροντας ότι το μέλλον είναι, οι τεχνολογίες γύρω από το Carbon Capture και όχι τα εναλλακτικά καύσιμα. Εμείς οι επιχειρηματίες τόνισε, πράττουμε και επιλέγουμε το εφικτό και όχι το επιθυμητό, προσθέτοντας πως η ναυτιλιακή κοινότητα επιζητά και κινείται ήδη σε πιο αποδοτικές λύσεις.
Τα νέα γενιάς πλοία εκπέμπουν 35% λιγότερους ρύπους συγκριτικά με τα παλαιότερα ανέφερε ο κύριος Προκοπίου, εξηγώντας ότι αυτό από μόνο του είναι η απάντηση στα μέτρα που δύναται να εφαρμοστούν άμεσα. Μπορούμε είπε, “να πετύχουμε περίπου 50% λιγότερους ρύπους, δίχως να στραφούμε στα εναλλακτικά καύσιμα. Ο υπό ναυπήγηση στόλος μου, αριθμεί 103 πλοία και είμαι περήφανος που θα πράξουμε ακριβώς αυτό”.
Ο Managing Director της Eastern Mediterranean Maritime Limited, Θανάσης Μαρτίνος, εστίασε την προσοχή του κυρίως στις ευρωπαϊκές νομοθεσίες, υποστηρίζοντας ότι είναι άδικο ποντοπόρα πλοία που κάνουν trade για λίγες μόνο μέρες σε λιμάνια της ΕΕ, να καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά.
Ο Ευρωπαίος καταναλωτής είναι αυτός που τελικά θα πληρώσει το κόστος, σημείωσε ο κύριος Μαρτίνος. Σχολιάζοντας την εξέλιξη της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας, o εφοπλιστής ανέφερε ότι, η Κίνα πλέον έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυπηγικό κέντρο, με την ποιότητα των εγχώριων ναυπηγείων να είναι εξίσου καλή με αυτή των Ιαπωνίας και Νότιας Κορέας. Εξέφρασε την εκτίμηση ότι η Ινδία, λόγω χαμηλού εργατικού κόστους και υψηλής τεχνολογίας, θα μπορέσει στο μέλλον να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο.
O πρόεδρος και CEO της Danaos της Danaos Corporation Ιωάννης Κούστας, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορούμε να έχουμε πολιτικές για τη ναυτιλία χωρίς να εισακούγονται οι προτάσεις του κλάδου». Στο ίδιο μήκος κύματος υπογράμμισε τον σκεπτικισμό του για το που θα διοχετευθούν τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν από την επιβολή των περιβαλλοντικών κανονισμών. Eρωτηθείς από τον κύριο Μούσκα για το καύσιμο του μέλλοντος, τόνισε ότι τα υπό παραγγελία πλοία της Danaos είναι methanol-ready, καθώς, όπως πρόσθεσε η ο κύριος Κούστας ανέφερε ότι, η ναυτιλιακή κοινότητα θα πρέπει να έχει στραμμένα τα βλέμματα στην Κίνα και στα έργα παραγωγής ενέργειας που δρομολογεί: «Μόνο η Κίνα κλιμακώνει την παραγωγή πράσινων καυσίμων.
Η CEO της Diana Shipping Σεμίραμις Παληού χαρακτήρισε την αποανθρακοποίηση, ακριβή διαδικασία, εξηγώντας ότι, η υιοθέτηση του Net Zero Framework, θα έχει πραγματικό αντίκτυπο για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Η έλλειψη σαφήνειας είπε για ττα επόμενα βήματα, δημιουργεί αβεβαιότητα. Αναφερόμενη στο ναυτιλιακό καύσιμο του μέλλοντος, επεσήμανε ότι εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το μέγεθος του πλοίου. Είναι δύσκολο ανέφερε, να τοποθετηθεί σήμερα μια παραγγελία και να υπάρχει σιγουριά ότι το πλοίο δεν θα θεωρηθεί οικονομικά μη ανταγωνιστικό σε μερικά χρόνια.