EnaliosEnaliosEnalios
Ειδοποιήσεις Περισσότερα
Μέγεθος ΓραμματοσειράςΑα
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    ΝΑΥΤΙΛΙΑΠερισσότερα
    Μaritime Cyprus 2025: Πλοηγώντας τις ανατροπές – καθοδηγώντας τη ναυτιλιακή βιομηχανία μέσα από Παγκόσμιες αναταραχές
    07/10/2025
    Maritime Cyprus 2025: Στις ανησυχίες των εφοπλιστών για το Net Zero Framework απάντησε ο Αρσένιο Ντομίνκεζ
    07/10/2025
    Maritime Cyprus 2025: Πλοηγώντας τις αλλαγές – Προσωπικότητες της ναυτιλίας συζήτησαν τις νέες προκλήσεις
    07/10/2025
    Υπουργική Διάσκεψη για Ναυτιλία και Θαλάσσιες Μεταφορές, τον Απρίλιο του 2026 στην Κύπρο – Δείπνο στο Προεδρικό προς τιμή πλοιοκτητών
    06/10/2025
    MaritimeCyprus 2025: H καρδιά της Παγκόσμιας ναυτιλίας, χτυπά στη Λεμεσό
    06/10/2025
  • ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠερισσότερα
    iSEATRACMover στην παραλία Καστέλα Λάρνακας – Ενισχύεται η προσβασιμότητα για τους ΑμεΑ
    19/09/2025
    Κύπρος: Αυτό το καλοκαίρι, επέλεξε μια από τις 56 παραλίες με Γαλάζια Σημαία
    07/08/2025
    Εμπνευσμένος από τo ντοκιμαντέρ Ocean o Mητσοτάκης – Δύο θαλάσσια πάρκα σε Ιόνιο και Νότιο Αιγαίο
    21/07/2025
    Ο ρόλος της Κύπρου και της CYMEPA στο METAVASEA
    15/07/2025
    Στρατηγική συμφωνία για ανάδειξη του Φάρου Περβολιών – Κέντρο καινοτομίας και έρευνας
    17/06/2025
  • ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ
    ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥΠερισσότερα
    Ανακαλύφθηκε βυθισμένο λιμάνι στην Αίγυπτο: Κλειδί για τον χαμένο τάφο της Κλεοπάτρας;
    29/09/2025
    Αλεξάνδρεια: Στο φως πόλη βυθισμένη εδώ και 2.000 χρόνια (βίντεο)
    26/08/2025
    Aenaria: Η βυθισμένη πόλη που αναδύεται μέσα από θαλάσσιο μυστήριο
    21/07/2025
    Εντοπίστηκε το «πλουσιότερο ναυάγιο στον κόσμο» – Χρυσά νομίσματα και πολύτιμοι λίθοι
    11/06/2025
    Εθελοντική αποστολή εντόπισε και ανέσυρε ναύαγιο 117 ετών στην Αλάσκα
    02/06/2025
  • Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣ
    Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΩΚΕΑΝΟΥΣΠερισσότερα
    Legend of the seas: Μπήκε στο νερό το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο – Mεγαλύτερο από τον Τιτανικό (video)
    10/09/2025
    Πλωτή μεγαλούπολη: Μοιάζει με χελώνα και έχει χωρητικότητα 60 χιλιάδων επιβατών
    21/05/2025
    Η Multimarine ενισχύει τη διεθνή παρουσία της, στην Άμυνα – Eπιτυχής συμμετοχή στην DEFEA
    08/05/2025
    Δυναμική η συμμετοχή της Κύπρου στη διεθνή έκθεση DEFEA – Άμυνας, Ασφάλειας και Τεχνολογίας
    06/05/2025
    Υπερπολυτελές γιοτ Lamborghini, βυθίστηκε στο Mαϊάμι – Ιnfluencers επιβεβαίνουσες έβγαζαν selfies (βίντεο)
    05/05/2025
  • ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥ
    ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥΠερισσότερα
    Ελεύθερος δύτης έσπασε κάθε ρεκόρ κρατώντας την αναπνοή του για 29 ολόκληρα λεπτά
    21/08/2025
    Στην κορυφή του κόσμου 10χρονος Έλληνας ιστιοπλόος
    18/08/2025
    Ο ρόλος της Κύπρου και της CYMEPA στο METAVASEA
    15/07/2025
    “Θάλασσες Σιωπηλές” του Παναγιώτη Αγαθοκλέους, Δ/ντη Λιμανιού Λεμεσού
    18/06/2025
    Δεν είναι πίνακας ζωγραφικής – Είναι δελφίνια που ποζάρουν στο φακό Κύπριου φωτογράφου
    08/06/2025
  • ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ
    ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣΠερισσότερα
    Ζακ-Υβ Κουστώ: Το πάθος για τη θάλασσα και η εξερεύνηση του «σιωπηλού κόσμου» (βίντεο)
    11/06/2025
    Ατλαντικός Ωκεανός: Οι επιστήμονες ανακάλυψαν μια υποθαλάσσια “Χαμένη Πόλη” (βίντεο)
    20/04/2025
    O Δρόμος του Ατλαντικού Ωκεανού, μία εκπληκτική εμπειρία οδήγησης
    16/11/2024
    Τι αποκαλύπτουν τα οστά ναυτικών που πνίγηκαν πριν από 500 χρόνια
    09/11/2024
    Τιτανικός: Εξερεύνησε το θρυλικό πλοίο και γίνε για λίγο ο “The Legend of The Titanic” (εικόνες)
    14/09/2024
  • ΑΛΛΑ

    Θάλασσες του Κόσμου

    Περισσότερα

    Ανταρκτική: Ανακαλύφθηκαν 85 άγνωστες λίμνες κάτω από τους παγετώνες

    27/09/2025
    Εντοπίστηκε σπάνιος πορτοκαλί καρχαρίας στην Κόστα Ρίκα – Ενθουσιαμένοι οι επιστήμονες (βίντεο)
    31/08/2025
    Ανταρκτική: Η άνοδος του τουρισμού μολύνει την ήπειρο, προειδοποιούν οι επιστήμονες
    22/08/2025
    Τσουνάμι στον Ειρηνικό και έκρηξη ηφαιστείου, προκάλεσε ο σεισμός των 8,8 ρίχτερ στη Ρωσία (συγκλονιστικά βίντεο)
    30/07/2025

    Γεύσεις από Θάλασσα

    Περισσότερα

    Γέμισαν οι παραλίες Ζυγίου – Αλαμινού, λαβράκια – Δεκάδες τόνοι για επαγγελματίες και ερασιτέχνες ψαράδες

    08/07/2025
    Από τις καλύτερες στην Ευρώπη οι παραλίες της Νάξου σύμφωνα με ψηφοφορία της Guardian
    03/06/2025
    Γιατί τρώμε μπακαλιάρο με σκορδαλιά την 25η Μαρτίου – Ένα ελληνικό έθιμο που καθιερώθηκε
    25/03/2025
    Ντοκιμαντέρ του  γαλλικού καναλιού France 3 στις κυπριακές θάλασσες με τη συμμετοχή του CMMI
    12/03/2025

    Μπλέ Διαδρομές

    Περισσότερα

    Θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Λιβάνου με νέα επιβατηγά δρομολόγια

    10/07/2025
    Το Daleela σηκώνει άγκυρα για τέταρτη χρονιά με προορισμό τον Πειραιά
    24/03/2025
    H πράσινη μετάβαση (Fit for 55) εκτοξεύει και τα ακτοπλοϊκά εισητήρια στην Ελλάδα
    20/01/2025
    Νέα oπτική στη βιώσιμη πολυτελή κρουαζιέρα της Αρκτικής
    08/01/2025
ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ: Ο ρόλος του πλοιοκτήτη, του τεχνικού διαχειριστή και του ναυλωτή του πλοίου, στην πορεία υλοποίησης του “Fit for 55”
Share
EnaliosEnalios
Μέγεθος ΓραμματοσειράςΑα
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ
  • ΕΝΑΛΙΟΣ
    • Ναυτιλία
    • Γαλάζια Οικονομία
    • Θησαυροί του Βυθού
    • Τεχνολογία στους Ωκεανούς
    • Πρωταγωνιστές του Γαλάζιου
    • Ενάλιες Αναζητήσεις
    • Θάλασσες του Κόσμου
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • Γεύσεις από Θάλασσα
    • Ειδήσεις εν πλώ
    • Θαλάσσιο Περιβάλλον
    • Μπλέ Διαδρομές
    • Χόμπι
    • “Sea” You
    • News in English
  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    • Ποιοι Είμαστε
    • Επικοινωνία
    • Πολιτική Απορρήτου
Follow US
  • Ποιοι Είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Απορρήτου
© 2023 Enalios. All Rights Reserved. Designed by Red Wolf PR & Advertising
ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΓΑΛΑΖΙΟΥ

Ο ρόλος του πλοιοκτήτη, του τεχνικού διαχειριστή και του ναυλωτή του πλοίου, στην πορεία υλοποίησης του “Fit for 55”

Τελευταία Ενημέρωση: 02/12/2023 στις 1:31 μμ
Δημοσιεύτηκε 02/12/2023
Share
SHARE

Στις 14 Ιουλίου 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) ανακοίνωσε τη δέσμη προτάσεων της, γνωστή ως “Fit for 55”. Στόχος των προτάσεων είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από όλους τους τομείς στην Ευρώπη κατά 55% σε σχέση με το 1990. Η δέσμη αυτή περιέχει αριθμό προτάσεων που άμεσα ή έμμεσα θα επηρεάσουν και την ναυτιλία. Οι δύο πλέον σημαντικές προτάσεις που αφορούν άμεσα και δραματικά την ναυτιλία είναι η ένταξη της ναυτιλίας στο υφιστάμενο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων, το EU ETS, και η άλλη στην προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, το FuelEU maritime.

Γράφει ο Αλέξανδρος Ιωσηφίδης Βοηθός Γενικός Διευθυντής/Διευθυντής Τεχνικού Τμήματος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου

Η εμπορία ρύπων ETS είναι ένα πανάκριβο και πολύπλοκο μέτρο για τη ναυτιλία, η οποία στην πλειοψηφία της αποτελείται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το μέτρο αυτό κάθε πλοίο που έρχεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή κάνει ταξίδια μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η αναχωρεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να πληρώνει τις συνολικές ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αγοράζοντας δικαιώματα από το Ευρωπαϊκό  χρηματιστήριο άνθρακα.

Πολύ πιο πριν αλλά και μετά την ανακοίνωση των προτάσεων αυτών, η ναυτιλιακή βιομηχανία με εισηγήσεις και παρεμβάσεις προς την ΕΕ αρχικά και προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (ΕΣ) μετά την ανακοίνωση των προτάσεων, διαμόρφωσε θέσεις οι οποίες αποσκοπούν στην καλύτερη και πιο σωστή εφαρμογή τους στον τομέα της ναυτιλίας ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας αλλά και ο ισότιμος ανταγωνισμός ανάμεσα στις ναυτιλιακές εταιρίες. Είναι σταθερή θέση της ναυτιλιακής βιομηχανίας ότι για να διασφαλίζεται κοινό πεδίο λειτουργίας των πλοίων παγκόσμια, οι νομοθετικές ρυθμίσεις πρέπει να γίνονται στα πλαίσια του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και όχι σε περιφερειακά ή εθνικά επίπεδα. 

Μια από τις πλέον σημαντικές εισηγήσεις της βιομηχανίας στο EU ETS ήταν να αναγνωριστεί ο ρόλος του ναυλωτή του πλοίου στην κατανάλωση καυσίμων και κατ’ επέκταση στις συνεπαγόμενες εκπομπές ρύπων από το πλοίο. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι στη λειτουργία του πλοίου υπάρχουν 3 σημαντικές και εξίσου καθοριστικές οντότητες. Αυτές είναι ο πλοιοκτήτης, ο τεχνικός διαχειριστής και ο ναυλωτής του πλοίου. Ο πλοιοκτήτης είναι ο ιδιοκτήτης του πλοίου, ο τεχνικός διαχειριστής είναι εκείνος ο οποίος φροντίζει ώστε το πλοίο να λειτουργεί με ασφάλεια τηρώντας όλες τις διεθνείς, περιφερειακές ή εθνικές τεχνικές και επιχειρησιακές απαιτήσεις και ο ναυλωτής ο οποίος καθορίζει το φορτίο, την ταχύτητα, τα λιμάνια φορτοεκφόρτωσης και την αγορά των καυσίμων. Η αποδοτικότητα και η κατανάλωση καυσίμων, όπως και στα αυτοκίνητα, εξαρτάται σε μέγιστο βαθμό από την ταχύτητα, το πόσο φορτίο και σε τι περιβάλλον επιχειρεί το πλοίο (ήρεμες θάλασσες, θάλασσες που έχουν φαινόμενα υψηλών κυμάτων, κτλ.), παράγοντες τους οποίους καθορίζει ο ναυλωτής.

Το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, από την αρχή και πριν την ανακοίνωση της πρότασης για το EU ETS από την ΕΕ,  με συντονισμένες ενέργειες του πρώην Προέδρου, κ. Φίλιππου Φιλή και με την σημαντική συνδρομή και στήριξη του Υφυπουργού Ναυτιλίας, κ. Βασίλη Δημητριάδη, πέτυχε συμπερίληψη παραπομπής στην εισαγωγή του κειμένου της πρότασης για το EU ETS με λεκτικό το οποίο αναγνώριζε την ευθύνη των ναυλωτών για τους ρύπους των πλοίων. Μετά την ανακοίνωση της πρότασης EU ETS από την ΕΕ τον Ιούλιο του 2021, οι προσπάθειες του Επιμελητηρίου και του κου Φιλή, ο οποίος από την 1 Ιανουαρίου 2022 ανέλαβε την προεδρία της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών και με συντονισμένες ενέργειες εξασφάλισε και την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών όσον αφορά στην ευθύνη των ναυλωτών, οι προσπάθειες της βιομηχανίας επικεντρώθηκαν στο να πεισθούν τόσο το ΕΚ όσο και το ΕΣ για την ευθύνη των ναυλωτών στις εκπομπές ρύπων από τα πλοία και την συμπερίληψη σχετικού λεκτικού και στο περιεχόμενο και όχι μόνο στην εισαγωγή της οδηγίας EU ETS, που να καθιστά τον ναυλωτή και νομικά υπεύθυνο για την κάλυψη του κόστους των ρύπων.

Τον Ιούνιο του 2022 τόσο το ΕΚ όσο και το ΕΣ κατέληξαν στις δικές τους διαπραγματευτικές θέσεις όσον αφορά στο κείμενο της πρότασης EU ETS που ανακοίνωσε η ΕΕ τον Ιούλιο του 2021, και οι οποίες υιοθέτησαν πλήρως την εισήγηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας όσον αφορά στον ρόλο και τις ευθύνες του ναυλωτή στο EU ETS, υποστηρίζοντας την ενσωμάτωση σχετικού λεκτικού και στο κείμενο της πρότασης EU ETS και όχι μόνο στις εισαγωγικές διατάξεις. Θεωρούμε πλέον ότι στην συζήτηση μεταξύ της ΕΕ του ΕΚ και του ΕΣ, που θα αρχίσει σύντομα με σκοπό να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του 2022, για το τελικό κείμενο της αναθεωρημένης οδηγίας για το EU ETS, θα ενσωματωθεί και το λεκτικό για την ευθύνη των ναυλωτών.

Οι προσπάθειες του Επιμελητηρίου και του κου. Φιλή για την αναγνώριση της ευθύνης των ναυλωτών στο EU ETS, ξεκίνησαν ήδη και από τον Μάρτιο του 2021 όταν το Επιμελητήριο προέτρεψε το Διεθνές Ναυτιλιακό Συμβούλιο της Βαλτικής (BIMCO), το οποίο μεταξύ άλλων εκδίδει δείγματα συμβολαίων τα οποία είναι ευρέως αποδεκτά και χρησιμοποιούνται για συνάψεις συμφωνιών στις διάφορες δραστηριότητες της ναυτιλίας, να προετοιμάσει ειδικές ρήτρες οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν από τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές για την κατανομή του κόστους των ρύπων που θα προκύψει από την ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.

Διαφαίνεται επίσης ότι η ευθύνη του ναυλωτή, ο οποίος είναι εκείνος που αποφασίζει και αγοράζει τα καύσιμα του πλοίου, θα αναγνωριστεί και θα ενσωματωθεί και στον κανονισμό FuelEU maritime και το όποιο πρόστιμο προκύψει από την μη σωστή εφαρμογή του FuelEU maritime θα επιβαρύνει τον ναυλωτή.

Ως ένα καταληκτικό και γενικό σχόλιο, ενώ οι προτάσεις για το “Fit for 55” που αφορούν στην ναυτιλία κανονικά θα έπρεπε να απευθύνονται και σε άλλους εμπλεκόμενους στην ναυτιλία, τελικά απευθύνονται στα πλοία. Χρειάζονται συνεργασίες από όλους τους εμπλεκόμενους. Δεν είναι μόνο οι πλοιοκτήτες που φέρουν την ευθύνη για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Πρέπει όλοι, και οι νομοθέτες και οι παραγωγοί καυσίμων και οι κατασκευαστές μηχανών και τα ναυπηγεία και οι πλοιοκτήτες, να λειτουργήσουν κάτω από ένα κοινό πρόγραμμα για το μέλλον. Μόνο τότε θα έχουμε αποτελέσματα και πραγματική μείωση εκπομπών ρύπων.

Αρθρογραφεί για τον Ενάλιο ο κ. Αλέξανδρος Ιωσηφίδης – Βοηθός Γενικός Διευθυντής/Διευθυντής Τεχνικού Τμήματος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου

Maritime Roundtable ΙΤF στη Λεμεσό : Συνεργασία για αντιμετώπιση των προκλήσεων στη ναυτιλία

400 γυναίκες της ναυτιλίας από 40 χώρες βρέθηκαν στην Κύπρο – Κοινοί στόχοι – Ενισχυμένος ο ρόλος των γυναικών

Aσφαλής ο Κύπριος ναυτικός στον Περσικό κόλπο – Επικοινωνία Βασίλη Δημητριάδη με την οικογένεια του

Ντόναλντ Τραμπ vs Κάμαλα Χάρις – Τι θα συμβεί στη ναυτιλία την επόμενη μέρα

Σε βάπτιση πλοίου υπό Κυπριακή σημαία στο Ρότερνταμ, ο Υφ. Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης

TAGS:#maritimeemissionseuropefitfor55fuelsshipownersshipping
Μοιραστείτε το
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Copy Link Εκτύπωση
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ CDC: Κήρυξαν τέλος στα μέτρα κατά της COVID σε κρουαζιερόπλοια  
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ Tο “Rhapsody Of The Seas” σαλπάρει τον Αύγουστο από Λεμεσό για Ισραήλ και Ελλάδα

Τελευταία Νέα

Μaritime Cyprus 2025: Πλοηγώντας τις ανατροπές – καθοδηγώντας τη ναυτιλιακή βιομηχανία μέσα από Παγκόσμιες αναταραχές
ΝΑΥΤΙΛΙΑ 07/10/2025
Maritime Cyprus 2025: Στις ανησυχίες των εφοπλιστών για το Net Zero Framework απάντησε ο Αρσένιο Ντομίνκεζ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ 07/10/2025
Maritime Cyprus 2025: Πλοηγώντας τις αλλαγές – Προσωπικότητες της ναυτιλίας συζήτησαν τις νέες προκλήσεις
ΝΑΥΤΙΛΙΑ 07/10/2025
Υπουργική Διάσκεψη για Ναυτιλία και Θαλάσσιες Μεταφορές, τον Απρίλιο του 2026 στην Κύπρο – Δείπνο στο Προεδρικό προς τιμή πλοιοκτητών
ΝΑΥΤΙΛΙΑ 06/10/2025

Follow Us

10kLike
659Follow
10Subscribe
ENALIOS

H νέα διαδικτυακή πλατφόρμα που απευθύνεται στους εραστές του γαλάζιου με ότι αυτό συνεπάγεται. Επίκεντρο η θάλασσα και ο πλούτος της.

Το έργο υποβλήθηκε στα πλαίσια του Σχεδίου Ψηφιακής Αναβάθμισης των Επιχειρήσεων και συνχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό ταμείο περιφερειακής Ανάπτυξης και την Κυπριακή Δημοκρατία.

10kLike
659Follow
10Subscribe
EnaliosEnalios
Follow US
© 2024 Enalios. All Rights Reserved. Designed by Redwolf Ogilvy
  • Ποιοι Είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Απορρήτου
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?