Την ώρα που οι ερευνητές της Ακτοφυλακής των Ηνωμένων Πολιτειών ξεκινούν μια εξαντλητική έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας του μοιραίου βαθυσκάφους Titan τον περασμένο μήνα, στο φως έρχονται νέα στοιχεία για παλαιότερα προβλήματα με το πειραματικό σκάφος. Στην πιο πρόσφατη αποκάλυψη, το BBC έχει επανεμφανίσει πλάνα από ένα ντοκιμαντέρ κατά τη διάρκεια μιας εξόρμησης το 2022, όταν ένας από τους δημοσιογράφους του κατέβηκε στην τοποθεσία του ναυαγίου του Tιτανικού με την εταιρεία OceanGate Expeditions. Το βίντεο δείχνει ότι ο χειριστής του υποβρυχίου έχασε τον έλεγχο των ελικοειδών και το μικρό βαθυσκάφος άρχισε να περιστρέφεται.
“Κάτι δεν πάει καλά με τα ελικοειδή μου,” ακούγεται να λέει ο πιλότος Σκοτ Γκρίφιν. Τα ελικοειδή του σκάφους είχαν τοποθετηθεί εσφαλμένα και ένα από αυτά έδειχνε προς τη λάθος κατεύθυνση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το Titan να περιστρέφεται σε κύκλους. Το υποβρύχιο αναγκάστηκε να περιμένει στον πυθμένα για ώρες, ενώ ο συνιδρυτής και CEO Στόκτον Ρας, που βρισκόταν έτοιμος στο πλοίο υποστήριξης στην επιφάνεια, παρουσιάζεται να εργάζεται προσωπικά για την επίλυση του προβλήματος.
«Σκεφτόμουν, δεν θα τα καταφέρουμε», είχε δηλώσει τότε μία επιβάτης στο BBC.
Η λύση ήρθε μετά από λίγες ώρες. Ο Γκρίφιν απλά έπρεπε να επαναπρογραμματίσει το ασύρματο χειριστήριο ελέγχου που είχε επιλέξει ο Rας ως κύριο στοιχείο διεπαφής πλοήγησης του υποβρυχίου. Η προσαρμογή λειτούργησε, και το υποβρύχιο και οι επιβάτες του προχώρησαν με την παρατήρηση της τοποθεσίας του ναυαγίου του Tιτανικού.
Οσύμβουλος μηχανικής, Ρόμπ Μακάλουν, ειδικός σε βαθιές καταδύσεις με υποβρύχια, δήλωσε στο New Yorker ότι διέκοψε τη συνεργασία του με την OceanGate το 2018, λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια. Δεν ένοιωθε ικανοποιημένος με το επίπεδο αντιγραφής ασφαλείας στον σχεδιασμό, και προειδοποίησε ότι υπήρχαν πολλά σημεία αποτυχίας, – όπως το ασύρματο χειριστήριο. Εξέφρασε αυτές τις ανησυχίες στον Ρας, ο οποίος όμως τις απέρριψε.
Τότε μάλιστα ο Ρας είχε δηλώσει χαρακτηριστικά σε απάντηση του μέσω email, «Έχω κουραστεί από τους παίκτες της βιομηχανίας που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το επιχείρημα της ασφάλειας για να εμποδίσουν την καινοτομία και την είσοδο νέων φορέων στη μικρή υφιστάμενη αγορά τους»
Ο Ρας απέλυσε επίσης τον κύριο πιλότο και διευθυντή λειτουργιών της εταιρείας, αφού είχε εκφράσει παρόμοιες ανησυχίες.
Ο Ρας πιλόταρε ο ίδιος το υποβρύχιο στην τελευταία κατάδυσή του και ήταν ανάμεσα στα πέντε θύματα.