Αύξηση της τάξης του 20% καταγράφηκε στο κυπριακό νηολόγιο από τον Σεπτέμβριο του 2023, ανέφερε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ο Γενικός Διευθυντής του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, Στέλιος Χειμώνας, κατά την παρουσίαση, του ετήσιου προϋπολογισμού του Υφυπουργείου για το 2026. Ο κ. Χειμώνας ανέφερε, ακόμα, ότι υπήρξε αύξηση και στον αριθμό των εταιρειών στο Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, όπου έχουν εγγραφεί κατά 4,5% περισσότερες εταιρείες.

Σημείωσε, δε, ότι προϋπολογισμός για το 2026 είναι ελαφρώς πλεονασματικός, με δαπάνες στα 18,7 εκατομμύρια ευρώ και αναμενόμενα έσοδα στα 20,3 εκατομμύρια ευρώ, υπογραμμίζοντας ότι η αύξηση 4% στα έσοδα, σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2025, καταδεικνύει αποτελεσματικότητα στρατηγικών που εφαρμόζονται από το Υφυπουργείο για την ανάπτυξη του τομέα της κυπριακής ναυτιλίας.
Στόχος των δράσεων και έργων που σχεδιάζονται για το 2026, σύμφωνα με τον κ. Χειμώνα, είναι η ενίσχυση της ναυτιλίας και η βελτίωση του ειδικού βάρους της Κύπρου στα διεθνή fora. Επεσήμανε, δε, ότι παρά τις συνέπειες από τις κυρώσεις που επέβαλε στη Ρωσία η ΕΕ λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και παρά τα εμπόδια που δημιουργεί το τουρκικό εμπάργκο στα πλοία υπό κυπριακή σημαία, ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας και η επιρροή του νηολογίου διεθνώς.
Ερωτηθείς αναφορικά με το κόστος του εμπάργκο που έχει επιβάλει η Τουρκία, ο κ. Χειμώνας εξήγησε ότι δεν μπορεί να υπολογιστεί με ακρίβεια, καθώς πρόκειται στην ουσία για διαφυγόντα κέρδη. Ανέφερε, όμως, ότι το Υφυπουργείο έχει εικόνα ότι εταιρείες που θα ενδιαφέρονταν να εγγράψουν τα πλοία τους στο κυπριακό νηολόγιο, δεν μπορούν να το κάνουν, καθώς έχουν συνεργασία με τουρκικά λιμάνια.
Πρόσθεσε ότι, στο πλαίσιο των ενεργειών για ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου, το Υφυπουργείο εντοπίζει τα πλοία που δεν έχουν δραστηριότητες σε λιμάνια της Τουρκίας και εστιάζει εκεί για να παρουσιάσει τα πλεονεκτήματα του κυπριακού νηολογίου, ενώ προσεγγίζονται και εταιρείες που κατασκευάζουν πλοία και γίνονται προσωπικές επαφές για τον ίδιο σκοπό. «Αυτές οι δράσεις έχουν αποδώσει και έχουν μειώσει τις επιπτώσεις», είπε ο κ. Χειμώνας.
Η συνεισφορά της νηοδιαχείρισης στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ), σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας που παρέθεσε ο κ. Χειμώνας, ανέρχεται στο 5,5%, ενώ επεσήμανε ότι παρουσιάζει αυξητική τάση. Πρόσθεσε, δε, ότι η Κύπρος είναι το μεγαλύτερο κέντρο νηοδιαχείρισης στην ΕΕ, κάτι που αποφέρει στη χώρα έσοδα ύψους 13,4 εκατομμυρίων, ενώ τα έξοδα που απαιτούνται είναι στα 6 εκατομμύρια.
Για περαιτέρω ανάπτυξη, το Υφυπουργείο προσβλέπει, μεταξύ άλλων και στην προώθηση της στρατηγικής που εφαρμόζει για ανάδειξη της Κύπρου ως προορισμού κρουαζιέρας, καθώς και για τη δημιουργία των προϋποθέσεων για προσέλκυση και φιλοξενία μεγα-γιωτ.

Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτηση της Προέδρου της Επιτροπής και Βουλευτή του ΔΗΚΟ, Χριστιάνας Ερωτοκρίτου, σχετικά με τις ενέργειες που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην υλοποίηση των στόχων του Υφυπουργείου, ο κ. Χειμώνας ανέφερε το παράδειγμα της προσπάθειας προσέλκυσης μεγα-γιωτ, ως κάτι που ενδεχομένως να απαιτεί και ρυθμίσεις που αφορούν το κοινοβούλιο, κατ’ αντιστοιχία με το νομοσχέδιο που αφορά στα μικρά σκάφη και το οποίο έχει ήδη παρουσιαστεί.
Παράλληλα, είπε ότι επιθυμεί τη συνέχιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας, σημειώνοντας ότι η συμφωνία της εταιρείας που εκτελεί τα δρομολόγια επεκτάθηκε μέχρι το 2027. Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Κώστα Κώστα, για το αν εξετάζεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση και με άλλους προορισμούς, ο κ. Χειμώνας ανέφερε ότι εκφράστηκε ενδιαφέρον από μία εταιρεία για σύνδεση με τον Λίβανο. Συγκεκριμένα, είπε ότι πρόκειται για μία νέα εταιρεία και ότι το Υπουργείο βοηθά να υλοποιηθεί ο στόχος αυτός, που επαφίεται όμως στον σχεδιασμό της ίδιας της εταιρείας.

Ως μία από τις αδυναμίες του Υφυπουργείου, ο κ. Χειμώνας ανέδειξε τις κενές θέσεις, οι οποίες είναι περίπου το 35% των οργανικών θέσεων του Υφυπουργείου. Μεταξύ αυτών, είναι και θέσεις διευθυντών, τρεις θέσεις ανώτερων επιθεωρητών, 14 θέσεις επιθεωρητών, καθώς και δύο θέσεις ελεγκτών θαλάσσιας κυκλοφορίας.
Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Σάβια Ορφανίδου, έθεσε στον κ. Χειμώνα το ζήτημα της υλοποίησης της πράσινης μετάβασης στο τομέα της ναυτιλίας. Ο κ. Χειμώνας εξήγησε ότι εφαρμόζονται οι ευρωπαϊκές νομοθεσίες στην κατεύθυνση αυτή, ενώ σημείωσε ότι υπάρχει κατεύθυνση για δράσεις που αφορούν στην απανθρακοποίηση. Σημείωσε, δε, ότι προσφέρεται ως κίνητρο στις εταιρείες με υψηλότερες επιδόσεις στην προσπάθεια αυτή, φορολογική έκπτωση έως και 30%.
Σε γραπτή δήλωσή του μετά τη συνεδρίαση, ο κ. Φακοντής, επεσήμανε την ανάγκη για «ουσιαστικό σχέδιο δράσης, με διπλωματικές πρωτοβουλίες και στοχευμένα μέτρα στήριξης» για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από το εμπάργκο της Τουρκίας, ενώ ζήτησε «νέο πλαίσιο διαφοροποίησης και στήριξης των ναυτιλιακών επιχειρήσεων» για ανάκαμψη από τις κυρώσεις της ΕΕ προς τη Ρωσία.
Όσον αφορά την ακτοπλοϊκή σύνδεση, o κ. Χειμώνας επεσήμανε ότι υπήρξε επιτυχημένη και πρόσθεσε ότι απαιτείται η επέκτασή της και με την Ελλάδα, αλλά και με άλλες γειτονικές χώρες. Υπογράμμισε, εξάλλου, και τη σημασία της ναυτικής εκπαίδευσης.


