Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκαν τελετές στην Κίνα, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση του πρώτου παγκοσμίως πλοίου υγρού CO2 για την επιχείρηση συλλογής και αποθήκευσης άνθρακα. Το πλοίο, που ονομάζεται Northern Pioneer, είναι το πρώτο από συνολικά τέσσερα πλοία που κατασκευάζονται για μια CCS επιχείρηση που προγραμματίζεται να ξεκινήσει στη Νορβηγία και να παραλάβει το πρώτο της συλλεγμένο CO2 το 2025.
Το πλοίο αυτό έχει κατασκευαστεί από τη Dalian Shipbuilding Industry (DSIC) στην Κίνα, για λογαριασμό της Northern Lights, μιας κοινοπραξίας που περιλαμβάνει τις Equinor, TotalEnergies και Shell. Η κοινοπραξία παρήγγειλε τα πρώτα δύο πλοία το 2021, πρόσθεσε μια τρίτη παραγγελία το 2023 και το 2023 συμφώνησε με την Bernhard Schulte για τη μίσθωση του τέταρτου πλοίου. Η κατασκευή άρχισε στα τέλη του 2022, με τη συναρμολόγηση να ολοκληρώνεται το 2023, και όλοι οι πλοία διαχειρίζονται από την ιαπωνική Kawasaki Kisen Kaisha (“K” Line).
Το Northern Pioneer διαθέτει χωρητικότητα 8,000 dwt και μπορεί να μεταφέρει 7,500 cbm CO2 υπό πίεση έως 19 bar(g) και θερμοκρασία τουλάχιστον -35°C. Έχει συναφθεί συμφωνία με την Orsted για την αποθήκευση 430,000 τόνων βιογενών εκπομπών CO2 ανά έτος από δύο εργοστάσια στη Δανία, ξεκινώντας το 2026. Επιπλέον, η Yara International έχει αναλάβει τη μεταφορά και αποθήκευση CO2, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της να συλλέξει 800,000 τόνους CO2 από την παραγωγή αμμωνίας στις εγκαταστάσεις της στο Sluiskil, Ολλανδία, από το 2026. Η Northern Lights προβάλλει αυτές τις συμφωνίες ως τις πρώτες διασυνοριακές πρωτοβουλίες συλλογής και αποθήκευσης CO2. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει μια εγκατάσταση υποδοχής CO2 στο Øygarden της Νορβηγίας, η οποία ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024. Το CO2 θα παραλαμβάνεται από τους εκλυτές στο εργοστάσιο και θα αντλείται στη θάλασσα για αποθήκευση κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα.
Το μήκος κάθε πλοίου είναι περίπου 427 πόδια (130 μέτρα). Τροφοδοτούνται κυρίως με LNG και διαθέτουν ρότορα ανέμου και αερολυπαντικό για βελτίωση της απόδοσης. Είναι εγγεγραμμένα στη Νορβηγία. Οι θαλάσσιες δοκιμές ολοκληρώθηκαν στα τέλη Οκτωβρίου και το πλοίο αναμένεται να αναχωρήσει σύντομα για τη Νορβηγία. Το αδελφό πλοίο της, Northern Pathfinder, θα ακολουθήσει νωρίς το 2025.
Η πρώτη φάση του έργου σχεδιάστηκε με στόχο αποθήκευσης έως και 1.5 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως.