Σε εκκλήσεις στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) προχώρησε η Ισπανία ζητώντας να μπει ένας έλεγχος στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο για να αποφευχθεί κάποια περιβαλλοντική καταστροφή.
Παράλληλα η Ισπανία ανακοίνωσε ότι θα επιδιώξει να αυστηροποιήσει τους κανόνες της σχετικά με το φαινόμενο των μεταφορών πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο, μετά την απότομη αύξηση της δραστηριότητας στα ανοιχτά της Θέουτα στη Θάλασσα Αλμποράν, αναφέρει το Tradewinds.
Ετσι το ισπανικό κράτος αποφάσισε να θέσει από τον επόμενο μήνα έναν νέο κανόνα, σύμφωνα με τον οποίο όσα δεξαμενόπλοια επιδιώκουν να πραγματοποιήσουν μεταφορές στα ανοιχτά των ισπανικών ακτών πρέπει να ζητήσουν άδεια από τις πλησιέστερες λιμενικές αρχές.
Τα κράτη σημαίας και οι ελεγκτικές αρχές των λιμανιών θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για τον έλεγχο των επιχειρήσεων ship-to-ship (STS) λόγω του αυξανόμενου κινδύνου ατυχημάτων κατά τη διάρκεια επικίνδυνων μεταφορών που περιλαμβάνουν κακοσυντηρημένα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Οι Ισπανοί αναφέρθηκαν στον ΙΜΟ σε ένα πλοίο που συμμετείχε σε αυτή τη δραστηριότητα, το oποίο, όπως διαπιστώθηκε, δεν είχε υποβληθεί σε καμία επιθεώρηση από το 2017.
Τα παράκτια κράτη θα πρέπει να είναι σε θέση να επιβάλλουν περιορισμούς στις μεταφορές σε διεθνή ύδατα εάν θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τη ρύπανση από ένα ατύχημα στη μεταφορά, είπε ο εκπρόσωπος της Ισπανίας στη νομική επιτροπή του ΙΜΟ που συνεδριάζει αυτές τις ημέρες στο Λονδίνο.
To φαινόμενο του STS πήρε μεγάλη έκταση μετά την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ κατά της Ρωσίας. Η απαγόρευση των εισαγωγών αργού οδήγησε πολλά δεξαμενόπλοια Aframax να εκφορτώνουν αργό τύπου Urals σε μεγαλύτερα VLCC στη Θάλασσα Αλμποράν για να μειώσουν το κόστος μεταφοράς για ένα μεγαλύτερο ταξίδι προς τις αγορές της Ασίας.
Η πρακτική αυτή όμως χρησιμοποιείται επίσης για την παράκαμψη των κυρώσεων, την αποφυγή του υψηλού κόστους ασφάλισης και την ανάμειξη φορτίων για να συγκαλύψει την προέλευσή τους, ειπώθηκε στη νομική επιτροπή.
Επισημαίνεται ότι πρόσφατα τρεις μεγάλες χώρες, οι ΗΠΑ, η Αυστραλία και ο Καναδάς, κάλεσαν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) να παρέμβει ώστε να μετριαστεί το φαινόμενο με την αύξηση των ελέγχων.
Να σημειωθεί ότι η διαδικασία αυτή είναι ευρέως αποδεκτή και συχνή πρακτική της ναυτιλιακής βιομηχανίας και πραγματοποιείται συνήθως σε προστατευμένα ύδατα, σε λιμάνια, με τη γνώση και την άδεια των Αρχών, καθώς εξασφαλίζει οικονομίες κλίμακας, αφού ένα πολύ μεγάλο πλοίο μπορεί να μεταφέρει φορτίο σε μια περιοχή στην οποία δεν μπορεί να προσεγγίσει το ίδιο και το μεταφορτώνει σε μικρότερα, όπως μπορεί να συμβαίνει και το αντίθετο. Μικρότερα πλοία να μεταφορτώνουν σε μεγαλύτερο, το οποίο μεταφέρει μεγαλύτερες ποσότητες σε πιο μακρινά ταξίδια επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Καναδά, ένας στόλος μεταξύ 300 και 600 δεξαμενοπλοίων λειτουργεί επί του παρόντος ως «σκοτεινός στόλος» για να αποφύγει τις κυρώσεις και το υψηλό κόστος ασφάλισης.
Η S&P Global Market Intelligence εκτίμησε νωρίτερα αυτόν τον μήνα έναν σκιώδη στόλο 443 πλοίων, ενώ η Trafigura ανεβάζει τον «σκοτεινό στόλο» στα 650 δεξαμενόπλοια.