Διαχείρισιμες ήταν οι επιπτώσεις στο κυπριακό νηολόγιο λόγω των κυρώσεων που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στη Ρωσία, μετά την εισβολή της τελευταίας στην Ουκρανία, δήλωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης. Ενημερώνοντας την κοινοβουλευτική επιτροπή Οικονομικών για τον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου του για το 2023, ο κ. Δημητριάδης είπε πως οι απώλειες είναι διαχειρίσιμες.
Κατά το πρώτο 10μηνο του έτους είπε, έχουν διαγραφεί 144 πλοία από το κυπριακό νηολόγιο, τα πλείστα των οποίων σχετίζονται με την Ρωσία είτε έχουν συμβόλαια για να εξυπηρετούν το εξαγωγικό εμπόριο της Ρωσίας και δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν υπό κυπριακή σημαία.
Είχαμε όμως συμπλήρωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, 122 νέες εγγραφές στο κυπριακό νηολόγιο, εξηγώντας ότι, μπορεί οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας να μην μας επέτρεψαν να έχουμε αύξηση στον στόλο, αλλά η μείωση είναι απολύτως διαχειρίσιμη.
Κυρώσεις ΕΕ, πυροβολούμε τα πόδια μας
Εξάλλου, απαντώντας σε ερωτήσεις σε σχέση με τον αντίκτυπο των κυρώσεων κατά της Ρωσίας επί της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε σύγκριση με άλλους τομείς, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι τιμωρείται η ευρωπαϊκή ναυτιλία, χωρίς κατ’ ανάγκη να απομονώνεται η Ρωσία και της οικονομικά της συμφέροντα, αφού ειδικά στο εμπάργκο μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου ένα πλοίο για παράδειγμα με κυπριακή σημασία μετακομίζει σε άλλο νηολόγιο εκτός ΕΕ και συνεχίζει να εμπορεύεται με τη Ρωσία. «Και άρα πυροβολούμε τα πόδια μας μόνοι μας», είπε, επαναλαμβάνοντας ότι η ΕΕ και οι χώρες της G7 αντιστοιχούν μόνο στο 17% του παγκόσμιου στόλου των πετρελαιοφόρων πλοίων.
Αν αρθεί το εμπάργκο η κυπριακή ναυτιλία θα εκτοξευτεί
Για το τουρκικό εμπάργκο, ο κ. Δημητριάδης τόνισε πως το Υφυπουργείο εγείρει σε όλες τις επαφές του στο εξωτερικό το ζήτημα αυτό, το οποίο «όντως αποτελεί μειονέκτημα» για την κυπριακή ναυτιλία. Υπέδειξε επίσης πως αν το εμπάργκο δεν υπήρχε μεγάλο μέρος του ελληνόκτητου στόλου θα επέλεγε την Κύπρο για να εγγράψει τα πλοία του αντί της Μάλτας, η οποία, όπως ανέφερε, περιορίζεται στο νηολόγιο και δεν έχει ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα ναυτιλιακών δραστηριοτήτων όπως η Κύπρος.
«Σε όλες τις επαφές που κάνουμε με πλοιοκτήτες για κάποια πλοία που εκτιμούμε ότι δεν εμπορεύονται με την Τουρκία, ζητούμε να μας δοκιμάσουν ακριβώς διότι όσοι μας έχουν δοκιμάσει έχουν να πουν ότι οι υπηρεσίες που απολαμβάνουν από το Υφυπουργείο είναι άμεσες και είναι κατά παρασάγγας πολύ καλύτερες από άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια», είπε και πρόσθεσε πως όταν το τουρκικό εμπάργκο αρθεί «η προοπτική της κυπριακής ναυτιλίας σε ότι αφορά το στόλο θα εκτοξευθεί και αυτό είναι μια πραγματικότητα».
Υλοποιήθηκαν 22 από τους 35 στόχους της στρατηγικής
Ο Βασίλης Δημητριάδης τόνισε πως ήδη το Υφυπουργείο έχει υλοποιήσει 22 από τις 35 δράσεις της μακροχρόνιας στρατηγικής για την ναυτιλία (Sea Change 2030), που οδηγεί σε ένα «νέο μοντέλο αντίληψης και προσέγγισης στα δρώμενα της ναυτιλίας».
Όπως είπε, η στρατηγική εδράζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες, την εξωστρέφεια, την ανταγωνιστικότητα και την αειφορία. Και η δομή του Υφυπουργείου έγινε κατά τρόπο που να στηρίζει αυτή τη στρατηγική, συμπλήρωσε.
«Ο προϋπολογισμός στηρίζει αυτή την στρατηγική, επιδιώκει να στηρίξει την υλοποίηση των δράσεων για να γίνουμε πιο διαχρονικοί και ανταγωνιστικοί», πρόσθεσε ο κ. Δημητριάδης.
Σημείωσε πως κάτω από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το Υφυπουργείο έχει καταρτίσει πρόγραμμα ψηφιοποίησης όλων του των δραστηριοτήτων με ορίζοντα υλοποίηση τις αρχές του 2024.
«Αρχές του 2024 το Υφυπουργείο θα λειτουργεί σε περιβάλλον χωρίς χαρτί», είπε, προσθέτοντας πως , από τις αρχές του επόμενου χρόνου θα είναι διαθέσιμη εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα μέσω της οποίας οι χρήστες θα απολαμβάνουν όλες τις υπηρεσίες που έχουν ψηφιοποιηθεί. «Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί η ναυτιλία θέλει ταχύτητα, αποτελεσματικότητα».
Το 2023 η κρίσιμη χρονιά για την θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας
Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Δημητριάδης έδωσε στοιχεία για τον πρώτο χρόνο υλοποίησης της θαλάσσιας σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, η οποία υλοποιείται και με κρατική στήριξη. Όπως είπε, κατά την πρώτη χρονιά υλοποίησης μεταφέρθηκαν συνολικά 7.412 επιβάτες, 1.946 οχήματα και 205 κατοικίδια, ενώ έχουν ληφθεί 37 παράπονα από επιβάτες, δηλαδή 0,5% του συνόλου.
«Αυτό δεν μας εφησυχάζει είμαστε σε επαφή με την ανάδοχο εταιρεία και θα έχουμε συνέντευξη Τύπου για το πως βελτιώνουμε περαιτέρω την υπηρεσία», πρόσθεσε.
«Εμείς δεν πανηγυρίζουμε για τη θαλάσσια σύνδεση, εμείς λέμε ότι έγινε ένα πρώτο βήμα» είπε και πρόσθεσε ότι τον επόμενο χρόνο «είναι το μεγάλο στοίχημα, για να δούμε πόσοι θα είναι οι επαναλαμβανόμενοι επιβάτες και για να δούμε αν θα δημιουργήσουμε μια αγορά».